کد خبر: 38172
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 دی 1397 - 09:38

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی کتاب «بلاغت کاربردی در پیوند با نظریه‌های ادبی معاصر»

منبع : لیزنا
«بلاغت کاربردی در پیوند با نظریه‌های ادبی معاصر» نوشته فرهاد طهماسبی توسط انتشارات روشن‌اندیشان به چاپ رسیده است.
معرفی کتاب «بلاغت کاربردی در پیوند با نظریه‌های ادبی معاصر»

به گزارش لیزنا، فرهاد طهماسبی، نویسندۀ «بلاغت کاربردی در پیوند با نظریه‌های ادبی معاصر»، دکترای زبان و ادبیات فارسی، و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است و در مرتبۀ دانشیاری به تدریس در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد.

طهماسبی در معرفی کتاب خود می گوید:

دربارۀ بلاغت و علوم بلاغی کتاب‌های بسیاری تا کنون تألیف شده است. مهم آن است که خواننده‌ای که با اصطلاحات و تعبیرات بلاغی آشنا می‌شود بتواند آن را در متنی که می‌خواند کاربردی نماید. بدیهی است در این صورت است که درک و لذت خواننده از متن چند برابر می‌شود. به این منظور، فصل‌بندی کتاب را به گونه‌ای هدفمند چیدمان کرده ام که خواننده گام به ‌گام به هدف غایی خوانش لذت‌بخش یک متن ادبی برسد.

در فصل نخست بلاغت کاربردی ابتدا تاریخچه‌ای مختصر از علوم بلاغی را در کشورهای اسلامی و کشورهای فارسی‌زبان با ذکر شخصیت‌ها و کتاب‌های اثرگذار آورده شده است و سپس به تاریخچه‌ای مختصر از علوم بلاغی در کشورهای غربی پرداخته شده است. همچنین سیر تغییر و تحول علم بلاغت را در دوره‌های مختلف بررسی شده است.

فصل دوم کتاب به تعریف بلاغت و علوم بلاغی، و نارسایی‌ها و کاستی‌های بلاغت سنتی اختصاص داده شده و در فصل سوم به تعریف و شرح مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد در نظریه‌های ادبی معاصر در پیوند با علوم بلاغی پرداخته شده است. بدیهی است درک همه‌جانبۀ این اصطلاحات، به خواننده کمک خواهد کرد که درک مطالب مندرج در فصل‌های دیگر را عمق بیشتری بخشد.

فصل چهارم را شاید بتوان کلیدی‌ترین و مؤثرترین بخش کتاب دانست. آنچه تا این قسمت بیان شده همانند اهرمی کمکی بوده تا خواننده بتواند با آن، محتوای این فصل را بهتر و ملموس‌تر درک نماید. در این‌جا خواننده می‌آموزد که چگونه یک متن درهم‌تنیده را به لایه‌های سازنده تجزیه کند و جزء‌به‌جزء لایه‌ها و عناصر آن را واکاود و مفهوم هر جزء را به طور مجزا درک نماید، و سپس مجدداً همانند معماری آن اجزا را در کنار هم بچیند و متن را  تحلیل کند. در واقع، ساختار کتاب بر مبنای روش علمی ابتدا به تجزیۀ متن می‌پردازد و پس از تجزیه و شناخت عناصر و اجزا، مجدداً به ترکیب آن می‌پردازد.

همچنین در این میان کوشیده ام با ابزارهای کاربردی مختلفی هدایتگر خواننده باشم. م در بخش اول به طرح کلی متن می‌پردازم که مراحلی همچون خوانش خلاق، گزارش سرراست از شعر، توجه به مقام گوینده، مخاطب، موضوع، هدف از بیان متن، زمان متن، و مکانی که متن در آن بیان می‌شود را دربرمی‌گیرد. بخش دوم تجزیه و تحلیل متن را بازگو می‌کنم که شامل موارد زیر است: بررسی سبک و نوع و قالب متن، کشف مناسبت‌های متنی در محور افقی، محور عمودی، کشف ترفندهای بدیعی، بیانی، معانی، تحلیل موسیقیایی متن (بحث وزن و قافیه). در نهایت، بعد از گذر از این مراحل، خواننده می‌تواند با جمع‌بندی و ترکیب یافته‌ها به تحلیل نهایی متن بپردازد و لذت خوانش خلاقانه را دریابد.

در فصل پنجم، نمونه‌هایی از تحلیل سبک‌های مختلف شعر فارسی را از جمله سبک خراسانی (دقیقی)، عراقی (حافظ)، هندی (صائب)، دورۀ بازگشت (سروش اصفهانی)، معاصر (اخوان) آورده شده و از این طریق به صورت عملیاتی مخاطب خود را رهمون شده است.

بخش پایانی کتاب شامل فرهنگ‌وارۀ مختصر اصطلاحات علوم بلاغی و فهرست اعلام است.

چاپ نخست  بلاغت کاربردی در پیوند با نظریه‌های ادبی معاصر را انتشارات روشن‌اندیشان در شمارگان ۵۰۰ و به قیمت ۳۵هزار تومان بر عهده داشته است.

شایان ذکر است از آثار تألیفی فرهاد طهماسبی می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد:اسرار عشق و مستی (انتشارات علم)؛ کلیات مسائل ادبی (انتشارات سنجش)؛ آشنایی با ادبیات جهان (اندیشمندان کسرا)؛ جامعه‌شناسی شخصیت در رمان فارسی (اندیشمندان کسرا)؛ جامعه‌شناسی غزل فارسی (انتشارات علمی و فرهنگی)؛ گزیدۀ شعر فارسی (انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران).

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: