اسناد مربوط به  «حماسه کوراوغلو» در ترکیه دیجیتال شد

به گزارش لیزنا، کتابخانه شهر «بلو» در ترکیه اعلام کرد که کلیه مدارک مربوط به «حماسه کوراوغلو» در این کشور را، به شکل دیجیتالی به آرشیو خود اضافه کرده و در دسترس پژوهشگران قرار داده است.

بر اساس بیانیه کتبی شهرداری «بلو»، موزه این شهر با اضافه کردن نسخه دیجیتالی تعداد زیادی اسناد محافظت شده در موزه ها، کتابخانه ها و آرشیوهای دولتی مربوط به دوره عثمانی در مورد «کوراوغلو» به موفقیت بزرگی دست یافته است.

در این بیانیه که در آن به تحقیقات گسترده و با مشارکت رئیس بخش آرشیو دولتی و مدیر شعبه در موزه باستان شناسی استانبول، موزه قصر تویقاپی، موزه نظامی، موزه آتاتورک شیشلی، موزه آثار وقفی و مرکز اسناد و کتابخانه دولتی انجام گرفته، اشاره شده است، می آید: با بررسی جداگانه حدود 22 هزار سند آرشیو شده، اسناد مربوط به «کوراوغلو» جدا شدند. سپس اسناد مربوط بدون پرداخت هیچ هزینه ای به بخش دیجیتال کتابخانه «بولو» اضافه شدند.

می توانید در سایت www.bolu.bel.tr علاوه بر مدارک مربوط به «کوراوغلو»، به تمامی مدارک مربوط به دوره عثمانی موجود در این کتابخانه دست یابید.

گفتنی است «کوراوغلو» قهرمان ملی دنیای ترک، شاعر و سرداری شجاع، وطن پرست و حامی محرومـان است که با به کارگیری تفنگ و تشکیل گروهی نظیر عیاران در برابر حاکم ظالم عصـیان می کند. این حماسه در میان ملل گوناگون آسیا مانند ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاتارستان و قزاقستان رواج یافته و جزو گنجینه های فولکور آنها محسوب می شود.

ترجمه: زهرا شریفی