کد خبر: 38294
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 دی 1397 - 10:43

داخلی

»

اخبار کتاب

با تلفیق دو فصلنامه ادبیات و هنر

فصلنامه نقد کتاب «ادبیات و هنر» منتشر شد

منبع : روابط عمومی موسسه خانه کتاب
شماره اول و دوم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات و هنر» با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
فصلنامه نقد کتاب «ادبیات و هنر» منتشر شد

به‌گزارش لیزنا، فصلنامه نقد کتاب «ادبیات وهنر» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۷با سردبیری مریم حسینی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

در بخش سرسخن به قلم نیکنام حسینی پور، مدیرمسئول آمده است: «فصلنامه نقد کتاب» در طول عمر خود به‌دنبال دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریتی شاهد فراز و فرود فراوان بوده و بارها در روش، محتوا، زمان انتشار و یا عنوان آن تغییراتی ایجاد شده، اما بنای مسئولان فرهنگی به‌ویژه مدیران خانه‌کتاب، هرگز بر عدم انتشار این نشریه نبوده است؛ چراکه از اهداف بنیان‌گذاری آن اطلاع‌رسانی، نقد و معرفی کتاب و کمک به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور است که خود از سنگ بناهای فعالیت خانه‌کتاب است.

نشریات خانه‌ کتاب نیز به دلایل گوناگون هم‌چون دیگر نشریات، گاه در معرض تغییر و تحول بوده است. وقفه‌های کوتاه چندماهه در انتشار فصلنامه، تغییراتی که در نام نشریه رخ داده، هم‌گامی آن با موضوعات دیگر، تغییر سردبیران، تحول در خط مشی نشریه و چاپ آن به شکل ماهنامه یا فصلنامه، به ضرورت و در موقعیت‌های خاص پیش آمده، اما انتشار آن هیچگاه متوقف نشده است. این فصلنامه بر سعی وافر تمامی سردبیران و همکاران پیشین نشریه و نویسندگانی که در طی سال‌های متمادی با آن همکاری داشته‌اند؛ ارج می‌نهد و به یاری خداوند متعال، در این هنگام نیز همچون گذشته با هدف معرفی و نقد تازه‌های کتاب در ایران و دیگر کشورها منتشر می‌شود.» 

مریم حسینی سردبیر جدید این فصلنامه دربخشی از سخن سردبیر آورده است:« از بهار 1394 ماهنامه کتاب ماه ادبیات به سردبیری مصطفی موسوی به فصلنامه تغییر یافت و دوازده شماره با عنوان فصلنامه نقد کتاب ادبیات منتشر شد. انتشار مجله در قالب جدید و به صورت فصلنامه فرصت بهتری را برای انتخاب مقالات برتر و درج آنها فراهم آورد. امیدوارم  دوره جدید  که در زمان اضطرار و برهه ای دشوار فرصت نشر یافته است؛ بتواند همچون دوره های پیشین عمل کند. اگر بنا بر این شده باشد که این نشریه زین پس با عنوان فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر منتشر شود در نتیجه صفحات کمتری به هر یک از این عرصه ها اختصاص یابد، امیدوارم به جای آن بتوانیم با بالابردن سطح کیفی مقالات جای خالی صفحات نانوشته را جبران کنیم. با روش تلفیقی که به دلایل گوناگون، خانه کتاب برای دسته بندی مجلات پیش گرفته این نشریه با فصلنامه نقد کتاب هنر ادغام شد و تصمیم بر آن شد  که از این پس فصلنامه حاضر مقالات و حوزه هنری و ادبی را در خود بگنجاند.

هدف این نشریه انتشار مقالاتی در حوزه نقد کتاب های پژوهشی و درسی دانشگاهی است تا با توجه به نگاه و نگرش منتقدان بر این کتاب ها، برترین آثار منتشر شده معرفی و ارزش های آن آشکار شود و از طرف دیگر نویسندگان آثار  تالیفی و پژوهشی برای انتشار آثار خود تلاش بیشتری کنند...»

مقاله«چگونه مقاله ای در نقد و بررسی کتاب بنویسیم؟ سخنی در پاسخ به چراهایی که هنگام خواندن کتاب برایمان پیش می‌آید، ترجمه مهرناز شیرازی عدل» «مقاله آغازین» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «ادبیات و هنر» است و در بخش «نقد شفاهی» نقد و بررسی کتاب «پژوهشی انتقادی کاربردی در مکتب های ادبی» نوشته مریم حسینی، ابوالفضل حری و عیسی امن خانی پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

«به فرهنگ باشد روان تندرست: نقدی بر کتاب فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه» نوشته هوشنگ محمدی افشار، «سوژه در پیچ و خم داستان پسامدرن ایران: نگاهی انتقادی به کتاب تحلیل سوژه در ادبیات داستانی پسامدرن ایران» نوشته قدرت الله طاهری و «ما و ناگزیریمان از کاربست نظریه های ادبی: نگاهی انتقادی به کتاب سنت تصحیح متن در ایران پس از اسلام و کاستی های روش شناسانه آن» نوشته عیسی امن خانی در بخش «نقد کتاب پژوهشی (ادبیــات)» آمده است.

همچنین، آزاده شریفی به نقد و بررسی«موراکامی در مترو: بررسی رمان مترو اثر هاروکی موراکامی» پرداخته است. در بخش «نقد تصحیح متن» مقاله «نباشد این نمط از عاقلان پسندیده: نقد و بررسی جدیدترین تصحیح دیوان منوچهری» نوشته یاسر دالوند منتشر شده است.

علاقمندان می توانند در بخش «نقد کتاب پژوهشی (هنـــر)» این شماره از فصلنامه نقد کتاب« ادبیات و هنر» چهار مقاله با عنوان های «امر واقعی در بوته بازخوانی، آزمایش و ستایش: نقد کتاب در ستایش امر واقعی، محمد خدادادی مترجم‌زاده»، «تصویر مردم: معرفی و بررسی کتاب گوستاو کوربه و انقلاب ۱۸۴۸، محمدرضا مریدی»، «در گذر از مِه گزارشی از کتاب دین ملک طاووس: یزیدیها و جهان معنوی آنها» و «شمایل شناسی: پرسش از متد یا ساختار؟ نقد کتاب معنا در هنرهای تجسمی، جمال عرب زاده» را بخوانند.

همچنین، نیلوفر آقاابراهیمی و محمدجواد احمدی نیا کتاب های «راهنمای نظریه‌ ادبی» و «متن و تصویر در هنر سده های میانه ایران» را در این شماره از فصلنامه معرفی کرده اند.

کتابشناسی مکتب های ادبی، ترجمه انگلیسی چکیده مقالات و  فهرست مطالب انگلیسی بخش های پایانی این فصلنامه را تشکیل می دهند.

فصلنامه نقد کتاب «ادبیات و هنر» سال اول، شماره 1و2، بهار و تابستان 1397 به صاحب امتیازی موسسه خانه‌کتاب و مدیر مسئولی نیکنام حسینی‌پور، به بهای 10هزار تومان منتشر شده و در ضمن فایل الکترونیکی آن نیز در litbr.faslnameh.orgمنتشر شده است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: