دو کتاب کانون پرورش فکری در مورد طبیعت به دست کودکان رسید

به گزارش لیزنا،  تغییر شکل و رنگ یکی از شگفتی‌های حیوانات برای کودکان است. این مخاطبان با مطالعه کتاب «حیوانات تغییر شکل دهنده در طبیعت» می‌توانند اطلاعات بیش‌تری درباره این دنیای شگفت‌انگیز به دست آورند.

در این کتاب اطلاعات جامعی درباره‌ حشرات، آبزیان، پستانداران و تغییرات فیزیکی و فصلی آن‌ها گردآوری شده است.

لیون گری در کتاب خود درباره‌ دگردیسی، استتار و... با مخاطبان بالای ۹ سال سخن گفته است.

بر این اساس حفظ بقا یکی از عوامل مهم این تغییرهای عنوان و به تفصیل برای خوانندگان تشریح شده است.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «هشت ‍پای تقلیدگر در آب‌های کم عمق اقیانوس ‍پیرامون جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند. این هشت‌‍پا بیش‌تر وقتش را به صورت پنهان، میان صخره سنگ‌های بستر دریا ‍سپری می‌کند. وقتی هشت پ‍ای تقلیدگر گرسنه می‌شود از مخفیگاهش در بستر دریا بیرون می‌آید و در حالی‌که مانند یک جت، آب‌ها را می‌شکافد و ‍پیش می‌رود به وسیله بازوانش طعمه‌اش را صید می‌کند

در این کتاب که مجید عمیق ترجمه آن را بر عهده داشته است مطالبی خواندنی با عنوان‌های «تقلید» و «باورم نمی‌شود» مخاطبان را با الگوبرداری انسان‌ها از دیگر موجودات آشنا می‌سازد.

گفتنی است این کتاب از ناشر اصلی آن Browm Bear خریداری شده و طبق قانون حق‌نشر در شمارگان ۷هزار نسخه با قیمت ۶هزار و ۵۰۰ تومان به دست کودکان ایرانی رسیده است.

کتاب ۳۲ صفحه‌ای «حیوانات تغییر شکل دهنده در طبیعت» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«پیدا و نهان در طبیعت» نیز که گردآوری و ترجمه‌ آن را مجید عمیق بر عهده داشته است به توضیح استتار در حیات‌وحش برای مخاطبان کودک می‌پردازد.

در مقدمه این اثر آمده است: «از آنجایی که چشم انسان سرآمد اندام‌های حسی او به شمار می‌رود، دقت در تصویرهای این کتاب اهمیت دارد. هر چند که استتار فقط در پدیده‌های بصری خلاصه نمی‌شود. ما می‌توانیم با سکوت و منتشر نکردن بویی، خود را مخفی کنیم. در آن صورت نه شنیده می‌شویم و نه بوییده. در بیش‌تر موارد این عوامل در مخفی ماندن نقش مهمی دارند

در این کتاب ضمن انتشار عکس حشرات و حیوانات، توضیح‌هایی درباره شیوه استتار هر یک بیان شده است. پروانه ماهی، جیرجیرک، مانتیس، عنکبوت شکوفه، ماهی خاردار، سوسمار درختی، مرغ کوکو و... برخی از موجوداتی هستند که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

 گفتنی است این اثر نخستین بار در سال ۱۳۷۵ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و هم‌اینک با قیمت ۴هزار و ۵۰۰ تومان وارد بازار کتاب شده است.

کتاب ۳۲ صفحه‌ای «‍پیدا و نهان در طبیعت» اکنون در پنجمین مرحله چاپ با شمارگان ۵هزار نسخه منتشر شده و پیش‌تر نیز ۵۵هزار نسخه از این کتاب به چاپ رسیده است.