کد خبر: 38680
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 11:51

داخلی

»

اخبار کتاب

داستان نویسی را در دانشکده خصوصی بیاموزیم

منبع : لیزنا
 کتاب «دانشکده خصوصی، بحثی درباره عناصر داستان» نوشته علی مؤذنی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.
داستان نویسی را در دانشکده خصوصی بیاموزیم

لیزنا، معرفی کتاب: «دانشکده خصوصی، بحثی درباره عناصر داستان» با موضوع نقد ادبی توسط نویسند پرکار علی مؤذنی نوشته شده است.

علی مؤذنی (متولد ۱۳۳۷ و فارغ التحصیل ادبیات نمایشی) از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفه ای دنبال می کند و در عرصه های داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم می‌زند.

کتاب «دانشکده خصوصی، بحثی درباره عناصر داستان» به گفته خود نویسنده حاصل تجربه های اوست. وی پس از مرور مقاله هایش متوجه می شود که به صورت ناخودآگاه در نوشتن، رفتاری را پیش گرفته است که داستان نویسی را به آن شیوه آموخته، یعنی غور در داستان های خوبی که خوانده است.

مؤذنی می گوید: داستان بد را یکبار بیشتر نمی توان خواند اما داستان خوب را می توان بارها خواند. بررسی هر داستان خوب و چندباره خوانی آن برای دستیابی به تکنیک ها، بهترین آموزش برای من بوده است. فکر اینکه چگونه به چنین تاثیری رسیده اند؟ چگونه توانسته اند من را بخندانند یا بگریانند؟ چرا حال و هوای مثلا داستان «تدی» سالینجر از یک ماه پیش با من است و چرا «جو کریسمس» فاکنر با من می خورد و می خوابد و چرا «ژولین سورل» استاندال حتی از اطرافیانم به من نزدیک تر شده است؟

هم زمان که در دانشکده هنرهای زیبا درس می خواندم، دانشجوی تخصصی دانشکده ای خصوصی بودم که استادانش تولستوی و استاندال و بالزاک و زولا و اشپربر و گرین و فاکنر و همینگوی و داستایوفسکی و تورگینف و چخوف و بسیاری دیگر بودند که همشان سفارش می کردند: «از ما تقلید نکن، ما را کشف کن!»

به این ترتیب مؤذنی در سری مقالات پیش رو آنچه را در این دانشکده خصوصی آموخته بود ارادئه می کند.  کتاب درباره عناصر داستان است‌ و نویسنده در کتاب مباحث تئوریک حوزه داستان را مطرح کرده است؛ به گونه ای که هم نویسندگان و هم علاقه‌مندان به نویسندگی و داستان می‌توانند مخاطب آن باشند.

او زبان، روایت، طرح، گفت و گو و شخصیت داستان را با نگاه به آثار نویسندگانی ایرانی یا خارجی بررسی می کند و در هر بخش نمونه هایی را از نوشته های این استادان دانشکده خصوصی، ذکر می کند.

کتاب «دانشکده خصوصی» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در نوبت چاپ اول با قیمت 15هزار تومان منتشر شده است.

«دانشکده خصوصی، بحثی درباره عناصر داستان» در سایت برتر بوک در دسترس علاقمندان به داستان نویسی قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: