کد خبر: 38899
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 اسفند 1397 - 13:09

داخلی

»

اخبار کتاب

با پژوهش و گزینش سید فرید قاسمی

«اسناد مطبوعات و کتاب»  منتشر شد

منبع : روابط عمومی موسسه خانه کتاب
کتاب «اسناد مطبوعات و کتاب؛ مصوبه های شورای عالی معارف/فرهنگ» پژوهش و گزینش سید فرید قاسمی به همت موسسه خانه کتاب منتشر شد.
«اسناد مطبوعات و کتاب»  منتشر شد

به گزارش لیزنا؛ این کتاب اسناد مصوبه های شورای عالی معارف (1301-1317ش) و شورای عالی فرهنگ(1347-1317ش) را در بر می گیرد.  

فصل اول این کتاب نشان می دهد از آذر 1301 تا اردیبهشت 1345 خورشیدی در 305 جلسه از 1118 جلسه شورای عالی معارف/فرهنگ، «مطبوعات» یکی از مباحث شورای یاد شده است. همچنین در فصل دوم گزیده اسناد کتاب، کتابداری، کتابخانه ملی و چاپ آمده است. به دیگر سخن از 18 شهریور 1302تا29دی 1342خورشیدی در 94 جلسه سخن عام تر در حوزه کتاب، نشر و مسائل مرتبط گفته اند.

نیکنام حسینی پور، در بخش یادداشت این کتاب نوشته است:« کتاب و مطبوعات پیشینه ای در هم تنیده دارند. شناخت دیروز که می تواند راهگشای امروز و فردا باشد، بدون تاریخ خوانی میسر نیست. بی تردید گام نخست برای درک و دریافت گذشته، اسناد معتبرند که پایه های نگارش و پژوهش های توصیفی و تحلیلی را فراهم می آورند.

جهان امروز، دنیای اطلاع آفرینی و آگاهی رسانی است و انجام تحقیق سامان‌مند و نظام‌مند بدون دستیابی به منابع اصلی ناممکن به نظر می رسد. همه کسانی که پژوهش را پیش زمینه رشد، پیشرفت و توسعه می دانند به خوبی وقوف دارند که دسترسی به سرچشمه ها سبب آفرینش های گوناگون خواهد شد. یکی از سرچشمه های پایه که جویباری پژوهشی را سیراب می کند، مدرک های مستندی است که می توانند درنگ و انتقال تجربه های پیشینیان را به ارمغان آورند.

آنچه در این کتاب آمده، مجموعه ای از اسناد حوزه فرهنگ مکتوب(مطبوعات و کتاب) است که از میان چند هزار برگ صورتجلسه به دست آمده است.»

سید فرید قاسمی در پیشگفتار این کتاب نوشته است:« پیشینیان می گفتند«هر مضمونی که بر محملی ثبت و ضبط شود کتاب نام دارد». شماری از سلف زیست ها باور داشتند«هرآنچه طبع شود و از مطبعه بیرون آید مطبوعات است»و در زمره«انطباعات» محسوب می شود. از این رو، «ادواری» و «غیرادواری» را در پی واژه مطبوعات می آورند. تاکید بر «مصوبه»ها به خصوص در عنوان فرعی به آن سبب است که اسناد شورای عالی معارف/فرهنگ به مصوبه ها ختم نمی شود. در ذیل فصل دوم گزیده اسناد کتاب، کتابداری،کتابخانه ملی و چاپ را آورده ام. به سخن دیگر به باور این جوینده از 18شهریور 1302تا 29دی 1342خورشیدی در 94جلسه سخن عام تر در حوزه کتاب، نشر و مسائل مرتبط گفته اند.  مرز روزنامه و مجله در آن روزگار مخدوش به نظر می رسد. از این رو در فهرست، عنوان و نمایه همه ادواری ها با نام نشریه آمده اند. بعضی روزنامه نگارها و مجله نویس ها در گستره زمانی حیات شورای عالی معارف /فرهنگ، نشان هایی بیشتر به دلیل فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجتماعی دریافت کرده اند که ارتباطی با کارنامه مطبوعاتی از نگارندگی تا گردانندگی ندارد. به همین دلیل از استنتاخ این گونه سندها پرهیز شده است. »

کتاب «اسناد مطبوعات و کتاب؛ مصوبه های شورای عالی معارف/فرهنگ» پژوهش و گزینش سید فرید قاسمی  با شمارگان 500 نسخه و قیمت 60 هزار تومان به همت موسسه خانه کتاب منتشر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: