کد خبر: 38933
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 اسفند 1397 - 09:47

داخلی

»

اخبار کتاب

مدیرعامل خانه كتاب در دومین جایزه كتاب سال ایلام خبر داد

داوری آثار منتخب جوایز كتاب سال استانی در جایزه كتاب سال از سال آینده

منبع : روابط عمومی موسسه خانه كتاب
مدیرعامل خانه کتاب در دومین جایزه کتاب سال استانی ایلام از تصمیم این موسسه برای برگزاری جوایز کتاب سال استانی در نیمه اول سال جهت شرکت دادن آثار منتخب این جوایز در جایزه کتاب سال، از سال آینده خبر داد.
داوری آثار منتخب جوایز كتاب سال استانی در جایزه كتاب سال از سال آینده

به گزارش لیزنا، نیكنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه كتاب پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ اسفند در آئین اختتامیه دومین دوره جایزه كتاب سال ایلام در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، گفت: امروزه كتاب مهم‌ترین نماد و نشانه فرهنگ به‌شمار می‌رود. حال كتاب كاغذی و چاپ‌شده باشد یا كتاب الكترونیكی و دیجیتالی كه در فضای مجازی عرضه می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان از فرهنگ سخن گفت، از تمدن سخن گفت، از شعر و ادبیات سخن گفت، اما كتاب را نادیده گرفت. كتاب ارزشمندترین محصول اندیشه، منطق و گفت‌وگوست و ارزش‌نهادن به كتاب یعنی ارزش‌نهادن به منطق و گفت‌وگو، یعنی ارزش‌نهادن به خالق اثر اعم از نویسنده، مترجم، ویراستار و ... سرزمین ایران‌ كه مهد فرهنگ و تمدن به‌شمار می‌آید و از قضا سرزمین ایلام وارث تمدن عیلامی است،‌ افتخارش به كتاب و كتاب‌نگاری و دانشمندان و عالمان و فرزانگانی است كه كتاب‌ها و آثار ماندگاری را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. در دوره‌ای از تاریخ سنگ‌‌نوشته بود بعد روی پوست و پارچه، سپس چاپ سنگی و كاغذی و حالا هم لوح فشرده و فضای مجازی است.

مدیرعامل خانه كتاب ادامه داد: وقتی كه می‌خواهیم از سرزمین ایلام سخن بگوییم، دو موضوع در ذهن هر ایرانی شكل می‌گیرد؛ نخست، تمدن چندهزار ساله عیلامی و دوم، دلاوری‌ها و از خودگذشتگی‌ها و ایثارگری‌های مردم خون‌گرم و شهیدپرور این سرزمین در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ مردم ایلام با یكدلی و یكپارچگی و اتحاد خود در برابر دشمن بعثی ایستادگی كردند و اجازه ندادند حتی یك وجب از خاك مقدس ایران اسلامی به دست دشمن بیفتد.

به گفته وی، نشانه‌ها و نمادهای خاص جنگ و مقاومت چنان با روح و جان مردم این دیار عجین شده كه این سرزمین را در كنار استان خوزستان باید نماد مقاومت و شهادت‌طلبی ایران اسلامی نامید و وظیفه نویسندگان و خالقان اثر است كه با قلم شیوای خودشان، این تاریخ را به نسل‌های آینده منتقل كنند.

حسینی‌پور گفت: پیشینه فرهنگی و تمدنی چندهزارساله ایلام یكی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ ایران باستان را تشكیل می‌دهد و می‌توان گفت، ایلامیان، بنیان‌گذاران نخستین حاكمیت در گستره سرزمین‌ ایران بودند‏ و قدیمی‌ترین نظام حكومتی را ابداع كردند.

مدیرعامل خانه كتاب تاكید كرد: استان ایلام، با این پیشینه فرهنگی و تمدنی خود می‌تواند امروز نیز در عرصه فرهنگ مكتوب كشور بدرخشد و زایش و‌ آفرینندگی داشته باشد و اذهان خلاق شما می‌توانند محتواهای خوب تولید كنند؛ همانگونه كه نویسنده خلاق این استان آقای «بهروز بوچانی» كه یكی از استعدادهای درخشان این استان بود و كوه‌ها مانعی برای رشد ایشان نبود. حال كه ایشان از این فرصت استفاده كرده و دست به قلم برده و رمانی نوشته از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها در كمپ مهاجران، می‌توان این تجربه را به نسل جوان منتقل كرد.

وی در ادامه گفت: آنچه كه امروز و در این آیین از آثار برگزیده و شایسته تقدیر مشاهده می‌كنیم، می‌تواند گام مهمی برای تشویق و حمایت نویسندگان و اهل قلم برتر استان باشد. جایزه كتاب سال استانی كه خوشبختانه چندسالی است با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظم بیشتری از سوی ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اجرا می‌شود، می‌تواند زمینه شناسایی و معرفی نویسندگان فعال از سویی و ارتقای سطح كیفی نشر استان و تمركززدایی فعالیت‌های فرهنگی حوزه كتاب از پایتخت باشد و حتی می‌تواند باعث شود كه كتاب‌سازی كمتر شود یا اصلاً نباشد.

حسینی‌پور با بیان اینكه خوشبختانه در حوزه میراث مكتوب در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ایلام كتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده است، اضافه كرد: بر اساس آمار بانك اطلاعاتی خانه كتاب از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷، یعنی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ۱۰۵۴ عنوان كتاب توسط نویسندگان و ناشران استانی به چاپ رسیده است كه ۹۶۶ عنوان تألیفی و مابقی ترجمه بوده است. تعداد پدیدآورندگان كتاب‌های فوق ۶۸۳ نفر بوده‌اند. از میان این تعداد پدیدآورنده، ۵۷۲ نفر یعنی ۷۷درصد، مرد و ۱۵۶ نفر یعنی ۲۳درصد، زن بوده‌اند. از این تعداد ۶۹ نفر نیز عضو سایت اهل قلم مؤسسه خانه كتاب هستند.

همچنین به گفته مدیرعامل خانه كتاب، در طبقه‌بندی كتاب‌های منتشرشده در ایلام، بیشترین عناوین موضوعی با ۲۱۴ عنوان، موضوع ادبیات بوده است. پس از آن علوم اجتماعی با ۱۷۷ عنوان و علوم عملی با ۱۶۷ عنوان قرار دارند. كل این كتاب‌ها توسط ۲۹ ناشر چاپ و منتشر شده‌اند. در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰۰ عنوان كتاب تاكنون توسط ۱۷ ناشر در استان ایلام منتشر شده است.

وی این مسئله را نشان‌دهنده ظرفیت فرهنگی این استان دانست و پیشنهاد كرد: در این شرایط ناشران به سمت حرفه‌ای‌شدن و تخصصی‌شدن حركت كنند.

مدیرعامل مؤسسه خانه كتاب با بیان اینكه این موسسه از سال آینده بنا دارد با برگزاری جوایز كتاب سال استانی در نیمه اول سال، زمینه شركت آثار منتخب این جوایز را در جایزه كتاب سال مهیا سازد، تاكید كرد: به همین منظور ما درنظر داریم تقویم جوایز كتاب سال استانی را سامان‌دهی كنیم و با همكاری همه ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها جایزه كتاب سال هر استان را از فروردین ماه آغاز كنیم.

حسینی‌پور افزود: داوری و ارزیابی آثار ارسال‌شده هر استان از اول شهریور هر سال در دبیرخانه جایزه كتاب سال آغاز شده و گزارش و نتایج داوری هر استان تا پانزدهم مهرماه از سوی مؤسسه خانه كتاب اعلام می‌شود. اما مراسم اهدای جوایز منتخبان استان‌ها براساس تاریخی است كه ادارات كل استان‌ها تعیین و اعلام می‌كنند.

وی در پایان با ارائه گزارشی از روند داوری و ارزیابی آثار در دومین جایزه كتاب سال ایلام، گفت: در دومین جایزه كتاب سال استانی ایلام درمجموع ۱۳۰ عنوان كتاب مورد ارزیابی قرار گرفت كه پس از داوری مرحله اول، ۱۵ عنوان كتاب به مرحله دوم راه یافت. پس از ارزیابی دقیق و علمی این ۱۵ اثر توسط حداقل دو نفر، در نهایت ۲ عنوان كتاب، برگزیده و ۴ عنوان كتاب شایسته تقدیر شناخت شدند. هر دو كتاب برگزیده به بخش تألیف اختصاص دارد. از میان آثار شایسته تقدیر، ۲ كتاب به بخش تألیف و ۲ كتاب به بخش ترجمه اختصاص دارد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: