کد خبر: 39087
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 اسفند 1397 - 12:25

داخلی

»

اخبار کتاب

بیانیه‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در اعتراض به سیاست‌گذاران فرهنگی

افول جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی

منبع : روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در اعتراض به کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی بیانیه ای را صادر و سیاست‌گذاران فرهنگی را به اصلاح و تغییر این روند دعوت کرد.
افول جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی

به گزارش لیزنا، در بیانیه‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آمده است:

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نهادی مدنی که اتفاقات عرصه‌ فرهنگ و اندیشه را دنبال می‌کند، هشدار و نگرانی خود را بابت تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی اعلام می‌نماید و سیاست‌گذاران فرهنگی را به اصلاح و تغییر این روند دعوت می‌کند.

در جایزه‌ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سال‌هاست که کتاب برنده‌ کودک و نوجوان اعلام نشده و همچنین تعداد گروه‌های داوری کودک و نوجوان کاهش یافته است. در جشنواره‌ شعر فجر نیز، شعر کودک و نوجوان امسال همچون سال گذشته، برنده‌ای نداشت و گروه‌های شعر خردسال، کودک و نوجوان در هم ادغام شد. جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان و جشنواره‌ مطبوعات کودک و نوجوان چند سالی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فراموشی سپرده شده و از برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک خبری نیست. همچنین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و تئاتر کودک نیز با کوچک‌سازی همراه بوده‌اند.

مشکلات اقتصادی که کشور و دولت را دچار تنگناهای گوناگون کرده است، بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما اولویت‌بندی صحیح، عالمانه و عادلانه اولین پیش‌شرط هرگونه حذف و ادغام و کاهش جوایز و هزینه‌های جشنواره‌های فرهنگی است.اهمیت مخاطبان کودک و نوجوان و نقش کتاب و هنر در فرهنگ‌سازی و پرورش ایشان از بدیهیاتی است که بارها توسط مسئولان و متخصصان مورد تایید قرار گرفته است.

این‌که در کوچک‌سازی جشنواره‌ها و جوایز فرهنگی، پیش و بیش از هر حوزه‌ دیگری از سهم کودکان که صدای اعتراض و حق رایی ندارند بکاهیم، نهایت بی‌انصافی و اقدامی غیر کارشناسانه است. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مجدداً اهمیت کودکان و نوجوانان را به همه‌ سیاست‌گذاران و متولیان عرصه‌ فرهنگ گوشزد می‌نماید و ایشان را به اصلاح و جبران روند موجود دعوت می‌کند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

۹۷/۱۲/۱۵

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: