کد خبر: 39493
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 ارديبهشت 1398 - 18:56

داخلی

»

اخبار کتاب

فروغی در نشر فلسفه اسلامی نداشته‌ایم/ اندیشه اسلامی‌ایرانی ضرورت زمانه ماست

منبع : روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی
  هامون سلامتی، پژوهشگر حوزه فلسفه در نشست تخصصی «وضعیت‌شناسی کتب فلسفی» که در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد، در ابتدا درباره آمار کتب فلسفی در سال 97 گفت: در سال گذشته 251 عنوان کتاب فلسفی را در حوزه نشر داشتیم که البته درصد قابل توجهی از کتب بازار کتاب تهران را تشکیل می‎داد.
فروغی در نشر فلسفه اسلامی نداشته‌ایم/ اندیشه اسلامی‌ایرانی ضرورت زمانه ماست

به گزارش لیزنا، هامون سلامتی در این نشست تخصصی گفت: باید به سمت شکل‌گیری گفت‌وگو در حوزه فلسفه برویم. همچنان‌که مبحث سنت و مدرنیته را باید مبتنی بر فرهنگی بومی جدی گرفت تا اندیشه اسلامی ایرانی فعال‌تر شود؛ چرا که ضرروت زمانه ماست.

وی افزود: متأسفانه برای فهم آمار دقیق، اطلاعات ثبت شده در خانه کتاب کمک چندانی به ما نمیکند؛ چرا که لااقل در حوزه فلسفه، آثار این حوزه را با کتب روان‌شناسی و حتی کتبی که خیلی قبل‌تر منتشر شده، ترکیب می‌کنند.

صرفاً نباید متوجه نام متفکران بود و موضوعات لازم را رها کرد

این پژوهشگر تأکید کرد: فلسفه و عرفان اسلامی به واقع فروغ چندانی در حوزه نشر سال قبل نداشت و نهایتاً در چارچوب محدودی باقی ماندند؛ در حالی که هم به فلسفه و هم عرفان شرقی لااقل در سال‌های قبل‌تر بیشتر توجه می‌شد؛ اما در این مدتی که گذشت، شاهد کتب چندان و قابل تأملی نبودیم.

سلامتی معروف‌ترین فیلسوفی را که نشر فلسفه روی آن متمرکز بود، هگل عنوان کرد و افزود: به جز سه کتاب تازه ترجمه شده از هگل، نُه کتاب نیز درباره این فیلسوف و در چاپ اول ترجمه و چاپ شده بود. لئو اشتراوس، هراری، فوکو و همچنین متفکرانی مثل محمود خاتمی و احمد محمدپور از نویسندگانی بودند که شاهد چندی از آثارشان بودیم.

وی با بیان اینکه در زمینه فلسفه اسلامی نیز تنها آثاری از دکتر دینانی وارد نشر کشور شده بود، در این نشست گفت: ما در زمینه نشر کتب فلسفی هم باید به نام خود متفکران دقت کنیم و هم موضوعاتی که به ترجمه و تألیف در آن می‌پردازیم. همچنانکه صرفاً نباید متوجه نام متفکران بود و موضوعات لازم را رها کرد.

ما به عرصه مهم فلسفه تکنولوژی دقت نکرده‌ایم

این نویسنده به چهار محور جدی انتشار کتب فلسفی اشاره داشت و توضیح داد: انسان‌شناسی تکاملی، موضوعات ذیل اندیشه‌های دیگر، توجه به معنای زندگی اعم از عشق، مرگ و اخلاق کاربردی تا توجه به آثار کلاسیک، بیشتر مدنظر فعالان و ناشران ما در مدت اخیر بودند.

سلامتی درباره برخی موضوعات اهم داخل در زمینه فلسفه نیز گفت: برخی حوزه‌ها مثل فلسفه سیاسی و فلسفه علوم اجتماعی در علوم غرب مورد دقت قرار دارند و نیز فلسفه تکنولوژی که اتفاقاً موضوع مهمی است؛ ولی ما بدان توجهی نداریم.

در حوزه سنت و مدرنیته به محتوای بومی نیاز داریم

وی ادامه داد: لااقل بفهمیم که درگیری ما در حوزه فلسفه چیست و باید چه مضامین و جریاناتی را شکل‌دهی کنیم؛ خصوصاً در حوزه تألیف «سنت و مدرنیته» که به گمانم نیاز امروز ماست و تولید محتوای بومی خود را می‌طلبد.

این پژوهشگر تأکید کرد: نباید بگوییم که فلسفه اسلامی امکان بسط ندارد. در عین اینکه این فضای عمومی و نیز خود متفکران هستند که ظرفیت گسترش فلسفه اسلامی را فراهم می‌کنند.

هامون سلامتی در نشست تخصصی «وضعیت‌شناسی کتب فلسفی» به خلأهای موجود اشاره کرد و گفت: خلأها متنوع هستند؛ اما به هر حال باید به سمت شکل‌گیری گفت‌وگو برود. همچنان‌که مبحث سنت و مدرنیته را باید مبتنی بر فرهنگی بومی جدی گرفت تا اندیشه اسلامی ایرانی فعال‌تر شود؛ چرا که ضرورت زمانه ماست.

وی همچنین افزود: عمومی کردن فلسفه و تزریق آن به فضای تربیتی را نیز نباید نادیده گرفت. در عین اینکه نشر ما در کنار کتب مکتوب لازم است که فضای الکترونیک را نیز در دستور کار بگذارد. این خود می‌تواند در عمومی کردن موضوعاتی مثل فلسفه و مضامینش کمک جدی کند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: