کد خبر: 39550
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 ارديبهشت 1398 - 16:56

داخلی

»

اخبار کتاب

میان کشو‌های منطقه

ایران در نما‌یه‌نامۀ «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» جایگاه نخست شمار انتشارات را دارد

منبع : روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
تازه‌ترین گزارش سامانه «نما» با نام «نمای نمایه‌های استنادی 2018: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» منتشر شده که بر پایه آن ایران جایگاه نخست را در شمار انتشارات در دو نمایه‌نامه «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» میان کشو‌های منطقه دارد.
ایران در نما‌یه‌نامۀ «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» جایگاه نخست شمار انتشارات را دارد

به گزارش لیزنا، علیدوستی گفت: گزارش «نمای نمایه‌های استنادی 2018: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی  جهانی» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای بازنمایی چکیده‌ای از گزارش دو نمایه جهانی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» منتشر شده جایگاه ایران در این دو نمایه در سال 2018 پایش شده است. گفتنی است، داده‌های این گزارش در پایان اسفند ماه 1397 گردآوری شده‌اند.

این گزارش روند سالانه جایگاه ایران در این نمایه‌ها را نیز ارائه می‌کند. شمار انتشارات، شمار استنادها، سرانه استناد به انتشارات (سالانه)، سرانه استناد به انتشارات (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ، و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند. از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه 17 جهان جای گرفته است.

سرانه سالانۀ استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال 2017 نزدیک به 0.53 بوده که کشور ایران را در جایگاه 121 جهان و 13 منطقه جای داده و جایگاه جهانی ایران نسبت به سال 2016 پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که سرانه استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال گذشته4.9 بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است (میانگین پیشین 4.27).

گزارش 2018 نمایه‌نامه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان 2017 برابر 257 بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه ۴۲ جهان و چهارم منطقه ایستاده است.

همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال 2018 نزدیک به 28.40 درصد بوده است که در مقایسه با 25.63 درصد سال پیش رشد داشته است. گزارش 2018 نمایه «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ایران 104 مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین 14 مقاله افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه 23 جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه جای گرفته است. همچنین، در گزارش 2018 «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که 1938 مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به 1695 مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد ایران در جایگاه 30 جهان و سوم منطقه جای گرفته است.

گفتنی است، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: