کد خبر: 39705
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 ارديبهشت 1398 - 12:45

داخلی

»

اخبار کتاب

با همکاری فرهنگی و ترویجی کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با روز جهانی موزه:

برپایی نمایشگاه‌های «سراچه ‌تن» و «شفاخانه» در موزه رضا عباسی

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
موزه رضا عباسی با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک، دو نمایشگاه «سراچه ‌تن» و «شفاخانه» را به مناسبت ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با روز جهانی موزه و هفته ملی میراث فرهنگی برپا کرد.
برپایی نمایشگاه‌های «سراچه ‌تن» و «شفاخانه» در موزه رضا عباسی

به گزارش لیزنا، نمایشگاه‌های «سراچه تن» و «شفاخانه» دو بسته سیار نمایشگاهی از تصویرهای آثار خطی گنجینه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و یافته‌های پژوهشی در حوزه طب سنتی به شمار می‌آیند که در موزه رضا عباسی با هدف گرامی‌داشت هفته میراث فرهنگی، پیوند نزدیک‌تر موزه‌های کشور با یکدیگر، آشنایی فرهنگ‌دوستان با طب سنتی و گیاهان دارویی و معرفی نفایس خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه سراچه‌ تن از دریچه کتاب «تشریح الابدان» نوشته منصور بن احمد شیرازی معروف به منصور طبیب شیرازی در سده نهم هجری به کالبدشناسی انسان اختصاص دارد. این نمابشگاه در کنار روایت نسخه خطی و نگاه به جنبه‌های گوناگون ساختار اعضای بدن، از دریچه پزشکی روز نیز دانش آناتومی به زبان ساده را به بررسی گذاشته است. همچنین نکته‌هایی درباره طبایع، فصول و مزاج‌ها با بهره‌گیری از طب سنتی در قالبی جذاب به مخاطبان نمایشگاه ارایه شده است. نمایشگاه شفاخانه نیز به گیاهان دارویی و ویژگی‌های آن‌ها از منظر کتاب «قانون ابن سینا» نگاه دارد. تابلوهای نمایشگاه، گیاهان دارویی را از جنبه‌های علمی و ادبی را شناسانده‌اند. تصویری حقیقی از هر گیاه در کنار تصویری برگرفته از کتاب «الادویه المفرده» در تابلوهای نمایشگاه به چشم می‌آید.

نمایشگاه‌های سراچه ‌تن و شفاخانه تا سوم خرداد 1398 در موزه رضا عباسی به نشانی «تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان ‌(دست چپ)، شماره 972» به میزبانی از دوستداران فرهنگ و هنر می‌نشیند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار این گنجینه، آن را به سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است.

بیرون‌بردن آثار تاریخی و کتاب‌های کتابخانه و موزه ملی ملک از ساختمان، برپایه تاکید حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه، ممنوع است. نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور، از این‌رو بسته‌هایی نمایشگاهی با بهره‌گیری از تصویرهای آثار برگزیده این گنجینه سه هزار ساله تاریخی فراهم آورده است و برای نمایش موقت به دیگر مرکزها و نهادهای فرهنگی و آموزشی و تاریخی سراسر کشور واگذاری می کند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: