کد خبر: 39709
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 خرداد 1398 - 09:09

داخلی

»

اخبار کتاب

قدیمی‌ترین اسناد برگزاری مراسم ماه رمضان در حرم مطهر، رونمایی شد

منبع : گنجینۀ رضوی
هم‌زمان با نیمۀ ماه مبارک رمضان و در نهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از اسناد تاریخی با موضوع مراسم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر از دورۀ صفویه تا عصر حاضر، رونمایی شد.
قدیمی‌ترین اسناد برگزاری مراسم ماه رمضان در حرم مطهر، رونمایی شد

به گزارش لیزنا، در نُهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در حالی از اسناد قدیمی مربوط به تشکیلات آستان قدس رضوی در دورههای صفویه، افشاریه و قاجاریه، با موضوع برنامه‌های ویژۀ ماه مبارک رمضان رونمایی شد که این اسناد قدمت چند صدسالۀ مراسمی چون جزء‌خوانی قرآن، مراسم افطاری، مراسم شب‌های قدر، مناجات‌خوانی‌های سحرهای ماه مبارک، مراسم میلاد امام حسن مجتبی(ع) و عید فطر را نشان می‌دهد.

معاون اماکن متبرکۀ آستان قدس رضوی در این مراسم به بیان سخنانی در خصوص پیشینۀ این مراسم پرداخت و اظهار داشت: اولین مراسم شب احیا به 400 سال پیش از این و زمان نادرشاه افشار بازمی‌گردد. مهندس سیدخلیل منبتی با بیان اینکه بسیاری از کشورهایِ فاقد تاریخِ دیرینه، به دنبال هویت‌سازی و تاریخ‌سازی برای خود هستند، حفظ آداب و شعایر کهن را مهم دانست و تصریح کرد: پاک کردن یک مراسم با قدمت بالا، پاک کردن بخشی از تاریخ است.

کارشناس‌مسئول نمایه‌سازی و طبقه‌بندی اسناد آستان قدس رضوی نیز از وجود حدود 300برگ سند غیر تکراری با موضوع ماه رمضان در مرکز اسناد آستان قدس خبر داد. وی با بیان اینکه روضه‌خوانی در بیست‌یکم ماه رمضان به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) به عنوان یک سنت دیرینه از دورۀ صفوی در حرم مطهر انجام می‌شده است، اعلام کرد: قدیمی‌ترین سند روضه‌خوانی در این شب، متعلق به سال 1112 قمری است. وی همچنین از قدیمی‌ترین سند مراسم افطاری در حرم یاد کرد و اظهار داشت: سندی از سال 1111 قمری و دورۀ صفویه در اختیار داریم که در آن به مراسم افطاری حرم مطهر اشاره شده و امروز از این سند نیز رونمایی می‌شود.

زهرا فاطمی‌مقدم همچنین از سنت «نخل‌بندی» در روز 21 رمضان در دورۀ صفویه و افشاریه نام برد و گفت: این سنت که در آن سازه‌ای چوبی به نام نخل را با وسایل مختلف تزئین می‌کردند، از مراسمی است که درحال حاضر دیگر در حرم مطهر برگزار نمی‌شود و نمونۀ آن را اکنون در یزد مشاهده می‌کنیم.

گفتنی است، اسناد رونمایی‌شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در موزۀ قرآن و هدایای رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: