کد خبر: 39719
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 خرداد 1398 - 09:26

داخلی

»

اخبار کتاب

بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا

منبع : گنجینۀ رضوی
بیش از 60 نسخه خطی و چاپ سنگی و آثار وابسته به آن با موضوع ملاصدرا در کتابخانۀ وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا

به گزارش لیزنا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی مشهور به «ملاصدرا» و «صدرالمتألهین»، بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه است که آثار ارزشمندی از او یا وابسته به وی در قالب نسخه‌های خطی و چاپ سنگی در کتابخانۀ وزیری یزد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری به نفیس‌ترین اثر خطی موجود در کتابخانه اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از «اسفار اربعه» در سال 1094 ق به قلم محمدمهدي بن محمد صالح رضوي در 221 برگ 27 سطری به خط نسخ کتابت شده است.

منوچهر آرسته ادامه داد: «المبدأ و المعاد» به کتابت سال 1127 قمری به قلم شريف‌حسين بن محمد‌حسن به خط نسخ 23 سطری، «الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» به کتابت 1075 ق به خط نسخ 21 سطری و تفسیر عرفانی و فلسفی از سورۀ أعلی به زبان عربی به کتابت سال 1306ق به خط نستعلیق 16 سطری، از دیگر آثار خطی ارزشمند ملاصدراست.

وی افزود: نسخه خطی «حاشیه الشفاء» یا «تعلیقات الشفاء» به زبان عربی که ملاصدرا در آن، مبانی مورد قبول شیخ‌الرئیس را توضیح و الفاظ مشکل آن را شرح می‌دهد، در سال 1084ق به خط نسخ 20 سطری در 355 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است.

آرسته اضافه کرد: «سریان نور وجود الحق فی‌الموجودات و...» به کتابت سال 1028 ق به خط نستعلیق 15 سطری، شرح هدایه الحکمه یا «شرح الهدایة الأثیریة» به کتابت قرن 13ق، «مفاتیح الغیب» به قلم عباس خبوشانی در سال 1280ق و «المشاعر» به کتابت سال 1256ق به قلم محمدجواد شهربابکی و حسین بن صادق صفار به خط نسخ و نستعلیق که در 37 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است، از دیگر آثار خطی موجود در کتابخانۀ وزیری یزد است.

وی در پایان تصریح کرد: از آثار چاپ سنگی ملاصدرا می‌توان به شرح اصول کافی، ش‍رح‌ ح‍اوی‌ ام‍ه‍ات‌ م‍طال‍ب‌ ع‍ق‍ل‌ و ع‍ل‍م‌ ک‍ت‍اب‌ اص‍ول‌ ک‍اف‍ی، مفاتیح الغیب، مجموعه من التفاسير السوره و الايات قرآنيه، الحکمة المتعالية في مسائل الربوبية، رسائل شامل الحدوث، اتصاف الماهية بالوجود، التشخص، سريان الوجود، القضاء و القدر، الواردات القلبية، اکسير العارفين، الحشر، الشواهد الربوبيه، المبداء و المعاد، شرح المشاعر، شرح العرشیه و المشاعر اشاره کرد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: