کد خبر: 27554
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 اسفند 1395 - 14:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

کتاب‌های در دست انتشار پژوهشکده اسناد

منبع : لیزنا
رئيس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از آماده شدن کتاب‌های «افسانه پیروز»، «ايلات كرمانشاهان و نقش آنها در قشون ايران عصر قاجار» و «مروارید اندیشه» برای چاپ خبر داد.
کتاب‌های در دست انتشار پژوهشکده اسناد

به گزارش لیزنا،‌ براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا عزیزی رئيس پژوهشکده اسناد گفت: سه کتاب «افسانه پیروز»،  «ايلات كرمانشاهان و نقش آنها در قشون ايران عصر قاجار» و «مروارید اندیشه» مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت کتاب‌های در دست چاپ این پژوهشکده هستند.

وی با اشاره به کتاب «ايلات كرمانشاهان و نقش آنها در قشون ايران عصر قاجار» بیان کرد: این کتاب تالیف مطلب مطلبی است. و در صدد پاسخ به این پرسش است که ساختار ايلات در اين دوره به چه شكلی است و جايگاه ايلات كرمانشاهان در قشون دولت مركزی كجاست؟ برای پی بردن به جايگاه و سهم ايلات كرمانشاهان، در قشون دولتی شناخت اوضاع اجتماعی و ساختار قبيله‌ای ضروری به نظر می‌رسد، دربازه زمانی مورد مطاله پژوهش؛ ايلات عمده‌ای چون ايل گوران، ايل كلهر، ايل سنجابی و ايل جاف بازيگران عمده اين منطقه بوده‌اند كه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی و تجزيه و تحليل قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده اسناد ادامه داد: نتايج پژوهش روشن می‌کند قريب به‌اتفاق رده‌‌های قشونی ايران عصر قاجار، از حوزه غربی ايران و تا حدودی نواحی مركزی تأمین‌ شده‌اند و نواحی شرقی و جنوبی سهم كمتری در قشون ايران داشته‌اند. در رابطه ايالات و ولايات حوزه غربی ايران، بايد اشاره كرد، كه ميزان مشاركت و نقش قشون اين ولايات به يك اندازه نبود، همچنین نحوه و چگونگی نقش‌آفرینی آن‌‌ها هم به يك صورت نبوده است.

عزیزی اظهار کرد: کتاب «افسانه پیروز»، خاطرات توران میر‌هادی و تدوین ندا رسولی است. در این کتاب از پیشینه خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی، خاطرات دوران دبستان و دانشگاه تا سفر به اروپا و تحصیل در کالج دوفرانس و سیستم آموزشی آن تا برگشت به ایران و معلمی و ازدواج، اولین کتاب از تجربیات در مدرسه فرهاد، عضویت در هیئت داوران تصویرگران براتیسلاوا صحبت به میان آمده است‌.

 وی افزود: مهم‌ترین بخشی که او با اشتیاق درباره آن صحبت کرده، انتشار اولین جلد فرهنگنامه کودک و نوجوان بوده است که به‌عنوان کتاب سال هم انتخاب شد. وی در این مورد به همکاران فرهنگنامه و چگونگی تحقیق و نوشتن مداخل و تمام زحماتی که برای تألیف و ویرایش آن کشیده شده صحبت کرده است. همچنین از خاطرات اهدا جایزه ترویج علم به فرهنگنامه و انتخاب وی به عنوان متخصص برگزیده برای برنامه‌های ۱۰ ساله یونیسف و امثال آن هم بحث کرده است.‌ مصاحبه‌گر در این مصاحبه همچنین از تالیفات وی و علل علاقه‌اش به نوشتن آن کتاب‌ها و بررسی و نقد آن صحبت به‌میان آورده است‌.‌

رئیس پژوهشکده اسناد درباره کتاب «مروارید اندیشه» گفت: این اثر مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت به کوشش پيمانه صالحی است. این کتاب حاصل گفت‌وگویی پنج ساعته با اسماعیل سعادت، مترجم و ویراستار برجسته و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی- در پنج جلسه است که از مرداد ۱۳۸۵ در دفتر كار وی در فرهنگستان زبان و ادب فارسي آغاز و مهر همان سال به اتمام رسيد.

عزیزی افزود: کتاب «مروارید اندیشه» دارای هفت فصل است که خانواده، مکتب‌خانه، مدرسه ابتدایی، دبیرستان، دانشسرا، فراگیری زبان فرانسه، آغاز تحصیلات دانشگاهی، انتشار نخستین ترجمه‌ها، فن ترجمه، متون فلسفی، بنگاه ترجمه و نشر، موسسه فرانکلین، فن ویرایش، رشته زبان‌شناسی، فرهنگستان ادب، دانشنامه زبان فارسی و فرهنگ آثار؛ فصول مختلف آن را تشکیل می‌دهد. کتاب علاوه بر مقدمه و یادداشت ناشر، دارای چهار پیوست (کارنامه، گزیده تصاویر، نمایه و کتابنامه) است.

وی ادامه داد: متن مصاحبه به‌دلیل لزوم حفظ سندیت آن، به‌صورت مختصر ویراستاری شده است. اسامی اشخاص، سازمان‌ها، موسسات، مکان‌ها و نیز برخی از مضامین، با بهره‌گیری از کتاب‌های مرجع مربوط به هر بخش، مستندسازی شده است و به‌ دلیل حجم زیاد برخی از مطالب مستندسازی شده، پی‌نوشت‌های مربوط به هر فصل در انتهای همان فصل درج شده است. متن نهایی کتاب به رؤیت اسماعیل سعادت رسیده و وی با انتشار آن موافقت کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: