کتاب‌های در دست انتشار پژوهشکده اسناد

به گزارش لیزنا،‌ براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا عزیزی رئيس پژوهشکده اسناد گفت: سه کتاب «افسانه پیروز»،  «ايلات كرمانشاهان و نقش آنها در قشون ايران عصر قاجار» و «مروارید اندیشه» مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت کتاب‌های در دست چاپ این پژوهشکده هستند.

وی با اشاره به کتاب «ايلات كرمانشاهان و نقش آنها در قشون ايران عصر قاجار» بیان کرد: این کتاب تالیف مطلب مطلبی است. و در صدد پاسخ به این پرسش است که ساختار ايلات در اين دوره به چه شكلی است و جايگاه ايلات كرمانشاهان در قشون دولت مركزی كجاست؟ برای پی بردن به جايگاه و سهم ايلات كرمانشاهان، در قشون دولتی شناخت اوضاع اجتماعی و ساختار قبيله‌ای ضروری به نظر می‌رسد، دربازه زمانی مورد مطاله پژوهش؛ ايلات عمده‌ای چون ايل گوران، ايل كلهر، ايل سنجابی و ايل جاف بازيگران عمده اين منطقه بوده‌اند كه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی و تجزيه و تحليل قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده اسناد ادامه داد: نتايج پژوهش روشن می‌کند قريب به‌اتفاق رده‌‌های قشونی ايران عصر قاجار، از حوزه غربی ايران و تا حدودی نواحی مركزی تأمین‌ شده‌اند و نواحی شرقی و جنوبی سهم كمتری در قشون ايران داشته‌اند. در رابطه ايالات و ولايات حوزه غربی ايران، بايد اشاره كرد، كه ميزان مشاركت و نقش قشون اين ولايات به يك اندازه نبود، همچنین نحوه و چگونگی نقش‌آفرینی آن‌‌ها هم به يك صورت نبوده است.

عزیزی اظهار کرد: کتاب «افسانه پیروز»، خاطرات توران میر‌هادی و تدوین ندا رسولی است. در این کتاب از پیشینه خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی، خاطرات دوران دبستان و دانشگاه تا سفر به اروپا و تحصیل در کالج دوفرانس و سیستم آموزشی آن تا برگشت به ایران و معلمی و ازدواج، اولین کتاب از تجربیات در مدرسه فرهاد، عضویت در هیئت داوران تصویرگران براتیسلاوا صحبت به میان آمده است‌.

 وی افزود: مهم‌ترین بخشی که او با اشتیاق درباره آن صحبت کرده، انتشار اولین جلد فرهنگنامه کودک و نوجوان بوده است که به‌عنوان کتاب سال هم انتخاب شد. وی در این مورد به همکاران فرهنگنامه و چگونگی تحقیق و نوشتن مداخل و تمام زحماتی که برای تألیف و ویرایش آن کشیده شده صحبت کرده است. همچنین از خاطرات اهدا جایزه ترویج علم به فرهنگنامه و انتخاب وی به عنوان متخصص برگزیده برای برنامه‌های ۱۰ ساله یونیسف و امثال آن هم بحث کرده است.‌ مصاحبه‌گر در این مصاحبه همچنین از تالیفات وی و علل علاقه‌اش به نوشتن آن کتاب‌ها و بررسی و نقد آن صحبت به‌میان آورده است‌.‌

رئیس پژوهشکده اسناد درباره کتاب «مروارید اندیشه» گفت: این اثر مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت به کوشش پيمانه صالحی است. این کتاب حاصل گفت‌وگویی پنج ساعته با اسماعیل سعادت، مترجم و ویراستار برجسته و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی- در پنج جلسه است که از مرداد ۱۳۸۵ در دفتر كار وی در فرهنگستان زبان و ادب فارسي آغاز و مهر همان سال به اتمام رسيد.

عزیزی افزود: کتاب «مروارید اندیشه» دارای هفت فصل است که خانواده، مکتب‌خانه، مدرسه ابتدایی، دبیرستان، دانشسرا، فراگیری زبان فرانسه، آغاز تحصیلات دانشگاهی، انتشار نخستین ترجمه‌ها، فن ترجمه، متون فلسفی، بنگاه ترجمه و نشر، موسسه فرانکلین، فن ویرایش، رشته زبان‌شناسی، فرهنگستان ادب، دانشنامه زبان فارسی و فرهنگ آثار؛ فصول مختلف آن را تشکیل می‌دهد. کتاب علاوه بر مقدمه و یادداشت ناشر، دارای چهار پیوست (کارنامه، گزیده تصاویر، نمایه و کتابنامه) است.

وی ادامه داد: متن مصاحبه به‌دلیل لزوم حفظ سندیت آن، به‌صورت مختصر ویراستاری شده است. اسامی اشخاص، سازمان‌ها، موسسات، مکان‌ها و نیز برخی از مضامین، با بهره‌گیری از کتاب‌های مرجع مربوط به هر بخش، مستندسازی شده است و به‌ دلیل حجم زیاد برخی از مطالب مستندسازی شده، پی‌نوشت‌های مربوط به هر فصل در انتهای همان فصل درج شده است. متن نهایی کتاب به رؤیت اسماعیل سعادت رسیده و وی با انتشار آن موافقت کرده است.