کد خبر: 27899
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 اسفند 1395 - 11:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی

کتاب « مدیریت اسناد کاربردی» منتشر می شود

منبع : لیزنا
کتاب «مدیریت اسناد کاربردی»، به کوشش مینا کرمی به زودی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می‌شود.
کتاب « مدیریت اسناد کاربردی» منتشر می شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، افزایش مکاتبات در محیط اسناد سنتی، معضلاتی چون دشواری دسترسی به اسناد، كندی بازيابی آن‌ها و از همه مهم‌تر هزينه‌های سنگين نگهداری را دربرداشته و از جمله پيامدهای آن می‌توان به صرف زمان زياد پرسنل در نگهداری و بازيابی اسناد، اشغال حجم زيادی از فضای فيزيكی براي نگهداری از اين اسناد، نگرانی‌هاي ناشی از حفظ و امنيت اسناد و هزينه‌های خريد و نگهداری تجهيزات مناسب براي بايگانی فيزيكی اسناد اشاره كرد.

در محیط الکترونیکی نیز افزایش روزافزون اسناد و پرونده‌ها، تغییرات فناوری، کهنگی تجهیزات و نظایر آن نیز ضرورت مدیریت بر اسناد را بیش از پیش نشان می‌دهد.

مديريت هماهنگی فرم‌ها و سيستم‌های بايگانی در سال 1381 شروع به تدوین آیین‌نامه و بخشنامه‌ها و جزوات آموزشی کرد و در این راه ضمن شرح وظايف مديريت اسناد و شاخه‌های آن، در آثار تدوين شده به تشريح و تعريف مديريت فرم، مدیریت گزارش‌ها و مدیریت دستورالعمل‌ها اقدام کرد. متاسفانه در همان دوران این آثار به چاپ نرسید و به صورت جزوات تکثیری دست به دست شد.

از آنجایی که سوابق اداری نتيجه و عصاره انديشه‌ها، فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده سازمانی هستند و حاوی اطلاعات، تجربيات و دانش‌گران‌بهايی است كه يكي از ابزارهای مهم مديريت در تهيه برنامه‌ها و تصميم‌گيری‌های اداری محسوب می‌شوند، اين سوابق بايد مديريت شوند. به همين منظور کتاب «مدیریت اسناد کاربردی» آماده انتشار شده است.

اين كتاب شامل 4 فصل، مدیریت فرم‌ها، مديريت گزارش‌ها، مديريت دستورالعمل، مديريت فرم‌ها» (ترجمه‌ای است از دستنامه مدیریت اسناد) است که به کوشش مینا کرمی آماده چاپ شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: