کد خبر: 27930
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 اسفند 1395 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی

کتاب «بررسی روش‌ها و فرايند ارزيابي تاثير كتابخانه‌ها» منتشر می‌شود

منبع : لیزنا
کتاب «بررسی روش‌ها و فرايند ارزيابی تاثير كتابخانه‌ها» بر اساس استاندارد 1643  نوشته مينا كرمی و زهرا ضرغامی زیر نظر فريبرزخسروی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می‌شود.
کتاب «بررسی روش‌ها و فرايند ارزيابي تاثير كتابخانه‌ها» منتشر می‌شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، كتاب حاضر ترجمه استاندارد ایزو 16439 با عنوان «روش‌ها و فرایندهای ارزيابی تأثير كتابخانه‌ها» است و چهارمين كتاب در زمينه استاندارد‌هاي كتابخانه‌ای است.

این استاندارد برای سنجش و اندازه‌گیری عملکرد کتابخانه‌ها در قالب عباراتی نظیر کارآیی، اثربخشی، توانمندسازی است که این مسأله قابلیت پاسخ‌گویی را در چارچوب اصول و مفاهیم مدیریتی برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و قالب برنامه‌های اجرایی افزایش می‌دهد. همچنين رهنمود‌هايی درباره روش‌های ارزيابی تأثير و سودمندی كتابخانه‌ها را به جامعه كتابداری ارائه می‌دهد.

ارزيابی روش‌ها و فرايندهای خدمات کتابخانه‌ای می‌تواند در درجه اول بر عملكرد خود سازمان و به‌دنبال آن بر عملكرد ساير كتابخانه‌ها و در نهايت بر عملكرد كل كشور تأثير مثبتی داشته باشد. از طرفی، تلاش در تشخيص تأثير كتابخانه‌ها بر افراد، گروه‌ها و جامعه بسيار پيچيده بوده و مستلزم فرايندهايی بيش از گرد‌آوری دروندادها و بروندادها يا اندازه‌گيری كيفيت عملكرد كتابخانه است. روش‌های توصيف‌شده در اين استاندارد، در بردارندۀ تمامي روش‌ها يا شيوه‌هاي ممكن ارزيابی نيست، بلكه روش‌هايی را معرفی می‌كند كه بيشتر مورد استفاده قرار گرفته و اثربخشی آنها براي ارزيابی تأثير كتابخانه ثابت شده است.

هدف اين استاندارد رد يا تائيد روش‌هايی نيست كه در متن مشخص شده‌اند، هدف مشخص‌كردن شرايطی براي ارزيابی تأثير كتابخانه‌ها و تعيين روش‌هايی برای ارزيابی برنامه‌ريزی راهبردی و مديريت كيفيت داخلي كتابخانه‌ها و تسهيل مقايسه تأثير كتابخانه‌ها در طول زمان و بين انواع كتابخانه‌ها با مأموريت‌های مشابه و همچنين ارتقاء نقش و سودمندی كتابخانه‌ها در يادگيري و پژوهش، آموزش و فرهنگ، زندگی اجتماعی و اقتصادی است.

اميد است این کتاب راهگشای مناسبی براي كليه دست‌اندركاران حوزه كتابداری بوده و با يكپارچه‌سازی فرايندهای كاری در آينده نزديك، به ارائه خدمات شايسته و يكدست در تمام كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رسانی كمك كنند.

کتاب حاضر را مينا كرمی و زهرا ضرغامی زیر نظر فريبرز خسروی آماده چاپ کرده‌اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: