کد خبر: 28082
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 فروردين 1396 - 15:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید کتابخانه ملی برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم تودیع و معارفه سیدرضا صالحی‌امیری و اشرف بروجردی رؤسای قدیم و جدید کتابخانه ملی صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ فروردین ماه) برگزار شد.
مراسم تودیع و معارفه رؤسای  قدیم و جدید کتابخانه ملی برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این مراسم غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی ایران ضمن تقدیر از فعالیت‌های صالحی‌امیری در کتابخانه ملی،گفت: مدیریت صالحی امیری بر این سازمان هم نکات ضعف و هم نقاط قوت داشت. در این مدت سه سال مدیریت به گونه‌ای بود که الان کمتر اندیشمندی است که به کتابخانه نیامده و از منابع بهره نبرده باشند. تشکیل شورای راهبردی از سوی صالحی امیری یکی از اقدامات مفید بود. در این مدت سه سال هیچ موضوعی در سازمان نبود که مطرح کنیم و صالحی امیری پیگیری نکند.

امیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود از خطر خروج نسخ خطی و کتابخانه شیخ عباس قمی محدث مشهور قمی توسط دلالان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این کتابخانه با همکاری دولت و در همین دولت رونمایی شود.

او افزود: کتابخانه محدث قمی هم با پیگیری‌های صالحی امیری و نهاوندیان قرار است به مجموعه کتابخانه ملی منتقل شود.

امیرخانی همچنین اعلام کرد که کتابخانه ملی در تلاش است تا ١٢٠٠ نسخه خطی یک ایرانی ارمنی مسیحی در نیویورک را خریداری و به ایران منتقل نماید. به گفته وی صالحی امیری خبر داده است که این ایرانی علاقمند است تا مجموعه را به ایران بفروشد در حالی که در ایالات متحده مشتری خوبی دارد. او اظهار امیدواری کرد تا با توجه به بودجه، دولت جهت انتقال و ارزیابی این مجموعه کمک کند.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور کتابخانه ملی را یکی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور توصیف کرد.

 او با بیان این‌که تاریخچه کتابخانه ملی تاریخچه ملت ماست، گفت: کتابخانه در این کشور تاریخی کهن دارد اما کتابخانه ملی تاریخی بیش‌تر از سال ۱۳۱۶ ندارد. در این مدت بزرگان بسیاری برای کتابخانه ملی تلاش کرده‌اند و شناخته‌شده‌ترین این بزرگانی که به کتابخانه ملی آمد، کسی است که از وزارت ارشاد به کتابخانه ملی آمد، اما متاسفانه در این جلسه حضور ندارد (سید محمد خاتمی) اما همه ما قدر زحمات شایسته این مرد را می‌دانیم. شخصیت دیگری که به کتابخانه ملی آمد کاظم موسوی بجنوردی است، شخصیتی فرهنگی و چریکی اندیشمند که در ادامه مسئولیت کتابخانه ملی را به عهده گرفت و کتابخانه را برای ما به یادگار گذاشت. نام بجنوردی در تاریخ فرهنگ این کشور خواهد ماند.

وی ادامه داد: روزی وزیر فرهنگی رئیس کتابخانه ملی شد و روزی وزیر فرهنگ این کشور شد.

آشنا افزود: کتابخانه ملی در دوران صالحی امیری دو امر را تجربه کرد؛ اول تبدیل شدن به موسسه فرهنگی جدی و واقعی همانگونه که در اساسنامه آمده و دوم توجه این سازمان به مسئله اسناد ملی و دسترسی آزاد به اطلاعات. دسترسی آزاد به اطلاعات بدون داشتن یک سازمان توانا و کارامد و شجاع ممکن نبود.

وی اشرف بروجردی، رئیس جدید کتابخانه ملی را بانویی از خانواده‌ای اصیل و روحانی بانویی انقلابی و تربیت شده شهیده بنت الهدی صدر توصیف کرد.

او با اشاره به نام بلند شهید صدر در عراق، بروجردی را یک فعال سیاسی شناخته شده و فعال اجتماعی کامل در فضای انقلاب، پژوهشگر مطرح حوزه مطالعاتی زنان و اسلام پژوه، همسر و خواهر شهید و مادری که فرزندان برومندی را به جامعه تقدیم کرد، توصیف نمود و یاد دکتر امیر معتمدی را گرامی داشت.

 احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به اهمیت کتاب در ایران در طول تاریخ اشاره کرد و آن را نشانه تعقل در فرهنگ ایران و اسلام دانست.

او به وجود کتابخانه های سلطنتی و کتابخانه های مساجد اشاره کرد و به طنز گفت:  قبلا مساجد کتابخانه داشتند، اما الان آشپزخانه دارند.

مسجد جامعی در بیان دلال قبول نکردن پست ریاست کتابخانه ملی گفت: من توفیق نداشتم در حالی که همه شرایط آمدن برایم فراهم بود. روز دوشنبه استعفا کردم و طبق قانون روز پس از استعفا و طبق ‌آیین‌نامه سه شنبه باید بررسی و پذیرفته می‌شد اما آن را به تاخیر انداختند. قانون می‌گوید پس از استعفا باید اولین دستور بررسی باشد اما تعویق افتاد و پنجشنبه حادثه تلخ پلاسکو رخ‌داد  که مهمترین واقعه شهری بود که طی این سالها رخ داده است.

او ادامه داد: من رفتم سر ساختمان پلاسکو و دیدم هیچکس نیست. حال در این شرایط فکر کنید نماینده تهران می‌خواهد عرصه را ترک کند. وظیفه اخلاقی دیدم بمانم چرا که شرایط عوض شده بود و باید برای دفاع از شهروندان تهران می ماندم.

وی با بیان اینکه من در خدمت خانم دکتر بروجردی هستم گفت: رییس جمهور برای اولین بار در عرصه نهادهای مردمی گروهی را قرارداد و گزارش‌دهی را باب کرد.

مسجد جامعی با اشاره به حضور شخصیت هایی مانند افشار، پوری سلطانی، کامران فانی، انوار، دانش پژوه و عزیز طباطبایی افزود: جای تقدیر دارد که با تاسیس اندیشکده توسط اقای صالحی امیری به نامهای مهجور پرداخته شد و آنها معرفی شدند و ظرفیت معنوی اینجا را نشان داد و اعتبارات را افزایش بخشید.

 سیدرضا صالحی‌امیری نیز در مراسم تودیع خود با بیان اینکه عضو کتابخانه ملی و در کنار اشرف بروجردی خواهد بود و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، به ایجاد شوراهای مختلف از جمله شورای راهبردی اشاره و آن را محصول حمایت های دولت دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خدا را شاکرم فضا ایجاد شد تا امروز امنیت فکری، امنیت قلم و بیان را شاهد باشیم و بزرگان ما در حوزه فرهنگ و ادب احساس کرامت داشته باشند. فضایی که موجب شد هنرمندان و اصحاب کتاب و علم دانش با نظام آشتی کنند و این سرمایه بزرگی در ادامه راه برای ماست.

وی اشرف بروجردی را فردی دانست که می تواند به تعالی سازمان کمک کند.

او همچنین نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کتابخانه ملی برشمرد و گفت: اگر نظام از یک مدیریت عقلانی برخوردار باشد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ذیل این مدیریت سیاسی می‌تواند ادامه حیات داشته باشد.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست دولت اعتدال ایجاد زمینه های رشد برای اهالی فرهنگ است، وظیفه کتابخانه ملی را ایجاد امکان حرکت در حال رشد برای جامعه عنوان کرد و گفت: کتابخانه ملی باید مرکز کنار هم نشستن و با هم اندیشیدن پژوهشگران در سطح ملی باشد. کتابخانه ملی این امکان را فراهم می کند تا حافظه ‌ملی در اختیار حرکت رو به رشد جامعه قرار بگیرد و فقط محلی برای نگه‌داری و طبقه‌بندی کتاب‌ها  نباشد تا گوشه‌ای خاک بخورند.

او ادامه داد: ما بسیار نیاز داریم که از تاریخ معاصرمان بیاموزیم. وظیفه‌ کتابخانه ملی این است که برخی از اسناد تاریخ معاصر را به آگاهی برساند تا دوباره آفت افراطی‌گری‌ها و آسیب‌های آن در جامعه تکرار نشود. ما آفت‌ها و آسیب‌های افراطی‌گری را قبل و بعد از انقلاب دیده‌ایم.

 او به اهمیت انتخاب درست در یک جامعه اشاره کرد و افزود: در این جامعه وظیفه حاکم عادل این است که زمینه انتخاب مناسب را فراهم کند نه این‌که تحمیل‌کننده باشد و مردم وقتی بدانند زمینه انتخاب آگاهانه دارند، آگاهانه انتخاب می‌کنند.باید انتخاب‌ها و نتایج‌ انتخاب‌های گذشته را برای مردم روشن کنیم.

رئیس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب اسلامی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند نقش‌آفرین باشد. چنان که من در گزارش کار سه سال‌و نیم این سازمان حرکت فعال دیپلماسی فرهنگی را مشاهده کردم.

 نهاوندیان رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی را چهره ای‌ شناخته شده برای جامعه فرهنگی توصیف کرد.

در ادامه مراسم با حضور محمد نهاوندیان، حسام‌الدین آشنا،‌ علاءالدین بروجردی، نجفقلی حبیبی و شهیندخت ملاوردی، مراسم تودیع و معارفه رئسای سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزارشد.

اشرف بروجردی ضمن قدردانی از صالحی امیری که سنگ بنای رفتارهای فراموش‌شده در این سازمان را گذاشت قدردانی کرد و از سند چشم‌انداز توسعه که توسط مقام رهبری به جامعه ابلاغ شده است به دو اصل  توسعه‌یافتگی و هویت انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: باید کاری کرد که این هویت انقلاب اسلامی به دست نسل بعدی برسد تا با نگاه به این هویت راه طی‌شده را  بهتر طی کند. اگر این زمینه فراهم شود برای تمامی کسانی که اصحاب علم و اندیشه و فرهنگ هستند می‌تواند راه‌گشای خوبی باشد. ما تلاش می‌کنیم با رفع نواقص جایگاه بهتری در جامعه اسلامی رقم بزنیم.

 بروجردی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران مهم‌ترین نیاز و بارزترین تلاش کتابخانه ملی را بازگرداندن و جمع‌آوری آثار مکتوب قرن‌های گذشته عنوان کرد و در پاسخ به خبرنگار لیزنا در مورد پیام خود به جامعه کتابداران گفت:

«پیامم به کتابداران این است دانش خودشان را بروزسانی کنند و اطلاعات بیشتری را کسب کنند و خودشان را با جهان امروز و با پیشرفت هایی که در عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی وجود دارد آشنا نمایند تا بتوانند آثار ماندگاری از خود برجای گذاشته و به جامعه ارائه دهند .

بروجردی همچنین در پیام خود به لیزنا (پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران) گفت:

«پیام من به همکاران لیزنا این است که مرتبا اطلاعات مربوط به حوزه کتاب و مخصوصا نقد کتاب را رصد نموده و به جامعه اطلاعاتی منتقل نمایند.»

وی برای سال ۹۶ از افزایش دو و نیم برابری بودجه نسبت به سال گذشته  و حضور در نمایشگاه کتاب امسال با رونمایی از چندین سند مهم را خبر داد.

بروجردی درباره اینکه یک زن به عنوان رئیس جدید کتابخانه ملی انتخاب شده است؛ گفت: انتخاب آقای روحانی می خواهد نشان بدهد که جامعه زنان ما برای حضور در عرصه‌های مدیریتی محدودیتی ندارند و تنها مسئله این است که تناسب درستی بین تجربه، سابقه و حوزه مدیریتی وجود داشته باشد.

سمیه کشاورز شاهباز
|
Iran
|
1396/01/22 - 10:03
0
1
افسر سلطان گل پیدا شد از طرف چمن،
مقدمش یا رب مبارک باد بر سرو و سمن،
خوش به جای خویشتن بود این نشست خسروی،
تا نشیند هر کسی اکنون به جای خویشتن...
اولین بانویی که بر مسند ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران می نشینی، مقدمت مبارک
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: