رشد ۲۵ برابری انتقال اسناد اداری به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد، داود پاک طینت مدیرمرکز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اینکه مرکز اسناد با دو نوع سند اداری و اهدایی روبرو است گفت: این مرکز سه وظیفه اصلی خود را در بخش های اسناد،کتابخانه وتاریخ  شفاهی دنبال می کند.

وی افزود: اسناد اداری که در مجموعه ادارات دولتی تولید می شوند بعد از ورود به بایگانی، طی فرایند ارزشیابی در نهایت یا به مرکز اسناد و كتابخانه ملی استان منتقل می شوند یا طبق مقررات و آیین نامه ها امحاء خواهند شد. که در بخش انتقال اسناد در سال94 در مجموع 258پرونده به مرکز منتقل شد که این رقم در سال ۹۵ به ۶ هزار و ۵۸۸ پرونده رسید و خوشبختانه با رشد ۲۵ برابری اسناد انتقالی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در همین راستا و در پی ارزشیابی و انتقال اسناد اداری،۵۸۸ متر مربع از فضای بایگانی ادارات آزاد سازی شد.

مدیرمرکز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد در ادامه سخنانش در خصوص اسناد اهدایی نیز توضیحاتی را ارائه داد و اظهار داشت: استان یزد با توجه به خانواده های بزرگ و علما و افراد سرشناسی كه داشته است در زمینه اسناد مكتوب غنی است اما متاسفانه این خانواده ها كمتر نسبت به ارائه اسناد خود و ثبت ان در این مركز اقدام كرده اند و در خواست ما از رسانه ها، فرهنگ سازی در این خصوص است.

پاک طینت با اشاره به اینکه اهدای اسناد، فرایند و سیکل قانونی و البته آسانی دارد گفت: در این بخش افراد در صورت تمایل سندی که دارند را به مرکز اهدا می کنند که فرمی را پر کرده و سندشان ثبت می شود و نامشان برای همیشه به عنوان اهداگر سند، ماندگار می شود یا در صورت تمایل به فروش اسناد، بعد از کارشناسی قیمت توسط کمیته قیمت گذاری، سند خریداری می شود. اما افرادی هستند که نه تمایل به اهدا  دارند نه فروش، می توانند اسناد را در اختیار مركز بگذارند تا فایل اسکن و دیجیتال آن تهیه شود و سند اصلی را به آن ها باز گردانیم.

وی اسناد اهدایی در سال ۹۵ را ۲ هزار و ۶۹۷ برگ عنوان کرد که این تعداد توسط ۱۳ نفر به مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد اهدا شده است.

پاك طینت، یکی دیگر از وظایف این مرکز را کتابخانه دانست و واسپاری کتاب و پایان نامه ها را عنوان کرد و در این خصوص گفت: در سال ۹۴ تعداد  ۴۱۱ نسخه كتاب در این مركز واسپاری شده است كه این رقم در سال 95 به ۸۵۱ نسخه رسیده است.

وی افزود: در بخش واسپاری پایان نامه ها در سال ۹۴، پنج هزار و106 نسخه و در سال ۹۵، چهار هزار و ۸۱۰ نسخه پایان نامه در مرکز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد واسپاری شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد، بخش دیگری از وظایف این مرکز را تاریخ شفاهی دانست و خاطرنشان ساخت:در این مرکز با افراد در زمینه های مختلف اجتماعی، هنری، اقتصادی و.... مصاحبه می شود حرف های خیلی خوب و خاصی در مورد یزد از تاریخ شفاهی بیرون می آید و در اختیار محققین قرار می گیرد كه در سال ۹۴ تعداد ۲۵ جلسه مصاحبه تاریخ شفاهی برگزار شد و این جلسات در سال 95 به رقم 32 جلسه رسیده است.

پاك طینت در خصوص خدمات رسانی به پژوهشگران از راه اندازی تالار رقومی در مركز یزد خبر داد و گفت: این تالار مجازی دسترسی پژوهشگران به تمامی اسناد دیجیتال موجود در سامانه کتابخانه ملی ایران را فراهم می كند و به گونه ای طراحی شده است كه ضمن ایجاد تسهیلات برای محققین، حقوق معنوی صاحبان اثر به خصوص پایان نامه ها حفظ شود و فقط در صورت لزوم طبق مقررات، صفحاتی از آن را در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

وی همچنین از كسب رتبه برتر در ارزشیابی عملکرد مراکز اسناد سراسر كشور در سال 95 خبر داد و گفت: مركز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد با كسب ۸۱ امتیاز از مجموع 100 امتیاز حائز رتبه اول شده است.

پاک طینت در پایان سخنانش در خصوص ساختمان مرکز اسناد و كتابخانه ملی استان یزد، نیز اظهار داشت: این ساختمان با قدمتی ۱۳۰ ساله است که میراث فرهنگی مالک آن است متاسفانه بخشی از این خانه در حال تخریب است که به ناچار و علی رغم كمبود فضا، بخش شمالی خانه تخلیه شده است و حساسیت موضوع به حدی است كه استاندار محترم نیز دستور تغییر مكان را صادر نموده اند و امیدواریم با همكاری سایر دستگاههای متولی، این مهم به زودی محقق شود.