کد خبر: 28251
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 - 10:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

اشرف بروجردی:

ماندگاری هر ملتی به آثار مکتوب آن است

منبع : لیزنا
دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (جایزه ابن‌سینا) در واحد علوم‌ تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
ماندگاری هر ملتی به آثار مکتوب آن است

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (جایزه ابن‌سینا) با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، احمد احمدی رئیس سازمان سمت ، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای شورای راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مسئولان و اعضای هیات علمی در واحد علوم‌ تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

اشرف بروجردی در این مراسم گفت: براساس باورهای دینی و غیردینی ما، بشریت برای ماندگاری راهی جز اندیشیدن ندارد و باید حاصل این اندیشیدن را در زندگی اجتماعی خود به کار بگیرد.

بروجردی ادامه داد: برای من وظیفه است که در اینجا حضور پیدا کرده‌ام و تاکیدم بر این است که ماندگاری هر ملتی به آثار مکتوب آن است. آنچه که ما از گذشته به دست داریم و آنچه که به عنوان سرمایه فرهنگی به آن می‌بالیم، همان چیزی است که در قالب کتاب در اختیار ما قرار گرفته است و می‌تواند نشانی از اندیشه والای ایرانی را عرضه کند.

او افزود: جامعه بشری اگر می‌خواهد رشد کند، باید فرهنگ مکتوب خود را با خود حمل کند به خصوص ما ملت ایران که رفتار و گفتارهایمان با دینداری عجین است و دین‌مان هم اولین فرمانش بر قرائت است.

امروز ما در همین وضعیت قرار گرفته‌ایم و این مهم به عنوان یک سیاست در امور کلان نظام از آن یاد می‌شود.

بروجردی تصریح كرد: ملت ایران، ملت اندیشه است و اصولا انقلاب ما براساس تفکر و اندیشه شکل گرفته است

وی افزود: کتابخانه ملی جایگاهی است که تعاملات آثار مکتوب آن بر کسی پوشیده نیست. افراد بزرگی در آن محفل و در آن جایگاه تلاش وافری کردند تا به جامعه فرهنگی کشور خدمت کنند و امروز هم به دست نسل‌های دیگری افتاده است تا به جامعه انسانی خدمات جدیدتری را عرضه کنند.

بروجردی با اشاره به وضعیت کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی ۲میلیون و ۷۷۰ کتاب را در خود جای داده است و محلی است که می‌تواند تضارب آرا و افکار را در خود پرورش دهد. شاید این رقم چنان مناسب نباشد، مثلا کتابخانه کنگره ملی آمریکا ۵۰میلیون کتاب دارد، ولی این گام به گام جلو رفتن آینده خوبی را برای ما رقم می‌زند چون نوشتن یک کتاب زحمات زیادی را می‌طلبد. در کتابخانه ملی بر روی همه محققان، اندیشمندان و صاحبنظران باز است و امیدواریم با این تعامل شاهد اندیشه والاتر باشیم.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در پایان گفت: اما این محقق نمی‌شود جز اینکه فضایی امن، فضایی آزاد، فضایی آرام و فضایی که در آن بتوان اندیشیدن را به ثمر نشاند، وجود داشته باشد. امیدوارم با این رویه که در حال‌حاضر وجود دارد زمینه ای فراهم شود که انسان‌ها احساس کنند جایی دارند که اندیشه خود را عرضه کنند و دیگران هم بدانند مبنایی دارند تا از این اندیشه استفاده کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: