کد خبر: 29030
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 تیر 1396 - 10:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

رئیس دولت اصلاحات در مراسم هشتمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش»

 رنج بزرگ دنیا، فقدان اخلاق است

منبع : لیزنا
هشتمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش» روز جمعه دوم تیرماه  در محل کتابخانه ملی با هدف تجلیل از کسانی که حرمت اخلاق را پاس داشته اند و دیگرخواهی را بر منفعت‌پرستی اولویت داده‌اند، برگزار شد.
 رنج بزرگ دنیا، فقدان اخلاق است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در مراسم هشتمين دوره جايزه«اخلاق و نیایش» چهره هایی چون احمدرضا احمدی، رضا داوری اردکانی، حجت الاسلام محمود دعایی، مهندس محمد بهشتی، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، خسروسینایی، بهزاد فراهانی، علی نصیریان، فاطمه راکعی علی شکوری راد، محمدرضا خاتمی و جمعی دیگر از چهره‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی کشور حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که سهیل محمودی اجرای آن را بر عهده داشت، احمد مسجد جامعی به سخنراني پرداخت، وی با اشاره به این نکته که ما در دوره ای زندگی می کنیم که اخلاق فروشی باب شده است و این مسئله بسیار تلخ و خطرناک است ، افزود: اخلاق مداران هیچ گاه از اخلاق دم نمی زنند. آنها یک مبنای معرفتی و فهمی دارند که آن فهم منجر به تاثیراتی در عمل و گفتار می‌شود.

مظاهر این اخلاقیات را می توان در رفتار خیلی از مردم عادی پیدا کرد بدون اینکه حرف و سخنی از آن در میان باشد.

مسجدجامعی اظهار امیدواری کرد كه اینگونه مراسم گسترش یابد و روزی برسد که بتوانیم اين چنين مراسمي برای «اخلاق در مشاغل» و دیگر حوزه‌ها برگزار کنیم.

بخش ديگر اين مراسم به تقدیر از برگزیدگان اختصاص داشت، علی نصیریان درحوزه تئاتر و سینما، حسین راغفر در حوزه اقتصاد، مهندس هاشمی طبا در حوزه سیاست، محمدعلی موحد در حوزه ادبیات، احمدرضا احمدی در حوزه شعر، هایده شیرزادی در حوزه محیط زیست، مهدی ابراهیمیان در حوزه معماری، آیت الله ابراهیم امینی در حوزه دین( که دکتر آیت پیمان به نیابت از ایشان جایزه را دریافت کرد)، رضا هاشمی از آتشنشانان کشور در حوزه اخلاق حرفه‌ای، لیلا ارشد در حوزه اجتماعی و بهرام حنفی در حوزه هنرهای تجسمی برگزیدگان جایزه اخلاق و نیایش بودند که جوایز خود را از حجت الاسلام سيد محمد خاتمی، اشرف بروجردی، احمد مسجدجامعی، شهیندخت ملاوردی، زهرا احمدی پور، حجت الاسلام محمود دعایی، رضا داوری اردکانی، مجید مجیدی دریافت کردند.

در بخش ديگري از اين مراسم، رئيس اسبق كتابخانه ملي به ايراد سخنراني پرداخت. سید محمد خاتمی سخنان خود را با آرزوی فضای بهتر برای همه بشریت آغاز کرد. وي افزود: بشر امروز تحت انواع و اقسام فشارها و تهدیدها است، به خصوص مسلمانان و ملت ایران.

او با اشاره به روز قدس گفت: در این روز ملت ایران نه فقط با مردم مظلوم فلسطین، بلکه با همه مظلومان جهان اعلام همراهی و همدلی و نفی هرگونه ستم و بیداد کرده و می‌کند.

رئيس دولت اصلاحات با طرح این پرسش که چه نسبتی میان اخلاق و نیایش وجود دارد ، تصريح كرد: رنج بزرگ دنیا از فقدان این دو عنصر اخلاق و نیایش و معنویت در زندگی بشر امروز است . او ادامه داد: دنیازدگی بشر امروز و بد اخلاقی او که خود ناشی از دنیازدگی است فاجعه‌های بزرگی را دامن زده است.

رئيس اسبق كتابخانه ملي در ادامه سخنانش با اشاره به بی اخلاقی و بداخلاقی گفت: گاهی این بی اخلاقی و بد اخلاقی‌ها به نام دین و به عنوان یک رویکرد و هنجار دینی مطرح می‌شود. دینی که از پیامبرش شنیده ایم که برای تکمیل كرامت‌های اخلاقی برانگیخته شده است و چه دردی بالاتر از این که به نام دین اسلام و به نام دین این پیامبر انواع و اقسام جنایت‌ها و بداخلاقی‌ها صورت می‌گیرد.

سید محمد خاتمی اظهار داشت: اخلاق هر چه باشد و هر رویکردی که به آن داشته باشیم، چه وظیفه گرا باشیم و چه نتیجه گرا باشیم یا هر چیز دیگر شروطی دارد. از جمله شروط تحقق آن آزادی است، یعنی اگر انسانی به زور وادار به کار نیک بشود کار او اخلاقی نیست، اخلاق باید با آزادی کامل انتخاب بشود.

او افزود: دومین شرط تحقق اخلاق حضور انسان در جامعه است. مهربانی، وفای به عهد، راستی و پاکی در صورتی تحقق می‌یابد که انسان در جامعه و ارتباط با دیگران باشد. انسان باید در متن جامعه حضور داشته باشد تا اخلاق تحقق پیدا کند.

وي با بيان اين نكته كه اخلاق، مهم‌ترین خصیصه شخصیت انسانی است ، تصريح كرد: انسان شاید بیش از آنکه به اندیشه و عقلانیت انسان باشد، به واسطه اخلاق انسان است. اخلاق اختصاص به انسان دارد و برداشت ما این است که ادیان الهی هم برای تحقق اخلاق آمده‌اند. اخلاق در صورتی تحقق پیدا می کند که انسان از خودش بالاتر بیاید و از دنیازدگی و پایبند بودن به زمین رها بشود.

او ادامه داد: این که بسیاری از سالکان به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به فضائل اخلاقی و شخصیت والا باید ترکِ «من» کرد، از یک جهت درست است. البته این امر لزوماً به معنای فراموش کردن خود من نیست بلکه از این که منِ ما اسیر امر کوچکتر از خود باشد باید رها شویم. باید از زمین بالاتر بیاییم.

رئيس دولت اصلاحات گفت: به تعبیر بسیاری از عارفان اصلا هبوط انسان یعنی گرفتار شدن انسان در تن و آنچه مربوط به آن است. به زمین فرود آمدن یعنی انسان من را با تن یکی بداند. باید این نحوه من را ترک کرد و به تعبیر عارفان به من بزرگ‌تر رسید تا اخلاق تحقق پیدا کند.

او بيان داشت: نیایش بزرگترین وسیله‌ای است اگر تعبیر وسیله درست باشد که به کمک آن انسان از زمین کنده شود و از اسارت تن رهایی یابد. نیایش یعنی خود را بالا بردن و با جان جهان همسو و هم سخن شدن و از او مدد گرفتن و تذکر به این معنا پیدا کردن که من حقیقی او از جنس و سنخ برتر شود،اگر این تعابیر سنخ و جنس درست باشد.

وی با اشاره به اين نكته كه اگر لازمه اخلاق این است که انسان از خود فراتر و بالاتر بیاید و خود مجازی، خود وهمی را رها بکند اظهار داشت: نیایش مهمترین راهی است که انسان را می‌تواند به این درجه و مقام برساند. خاتمی در پايان سخنانش از احمد مسجدجامعی به دلیل اهتمام به جایزه اخلاق و نیایش در این سال ها تقدير كرد و اظهار اميدواري كرد سالیان سال اینگونه مراسم پابرجا بوده و اخلاق پاس داشته شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: