کد خبر: 32779
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 بهمن 1396 - 11:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

رو نمایی از کوچک‌ترین قرآن هشت ضلعی جهان در کتابخانه ملی

منبع : لیزنا
کوچکترین قرآن هشت ضلعی جهان به کتابخانه ملی منتقل شد و قرار است همراه با مجموعه‌ای از منابع خطی تازه خریداری شده در برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی رونمایی شود.
رو نمایی از کوچک‌ترین قرآن هشت ضلعی جهان در کتابخانه ملی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این قرآن هشت ضلعی در اندازه‌ای کوچک به خط عبدالحمید بن عبدالوهاب فتحان ملقب به نصیر قمی است و بیش از 600 سال قدمت دارد و بخشی از گنجینه‌ای است که به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران رونمایی خواهد شد. در توضیحاتی که درباره این اثر ارزشمند و گرانبها گردآوری شده است، آمده است:

خاندان فتحان از خاندان‌های اصیل و بزرگ قم و از بیوت علمی شیعه در فترت میان استیلای مغول تا آغاز حکومت صفوی بودند که چند تن از دانشمندان و مشایخ بزرگ اجازه روایت از آن برخاسته اند و تألیفات و استنساخات چندی از ایشان بر جای مانده است.

حداقل پنج تن از افراد این خاندان با وصف «قاری» خوانده شده اند که در معنای متداول قدیم و جدید آن معادل «حافظ» است. لذا دست‌یاب شدن مصحفی به خط یکی از منتسبان به این خاندان جالب توجه است.

قرآن خط عبدالحمید بن عبدالوهاب فتحان ملقب به نصیر قمی پایان یافته در 25 رمضان 784ق در اندازه و شکلی خاص کتابت شده است که مایه امتیازش از مصاحف هم روزگارش می شود.

این قرآن هشت ضلعی است و در اندازه ای کوچک فراهم شده است. معمولا قرآن‌های چند ضلعی منتظم قدمت زیادی ندارند و دست بالا قدمتشان به دوره صفوی باز می¬گردد. از سوی دیگر عمده آنها بدون رقم و امضای کاتب است. زیرا کوچک بودن کاغذ و ریزی خط امکان هنرنمایی را از خطاط سلب نموده و او هم ترجیح می داده که نسخه را بدون امضا باقی بگذارد. اما این نسخه هم از لحاظ قدمت و هم از نظر پاکیزگی خط حایز اهمیت است. سه صفحه افتتاحیه قرآن نیز با نقوش مذهب و مرصع تزئین شده است. همه متن مشکول است و تمایز آیات با فاصله مختصری از هم مشخص شده است.

 

جلد تیماج مشکی که با جدول کشی ساده و گرهدار و یک شاخه گل زرین در وسط تزئین شده است.  و درون محفظه ای فلزی به قطر 4 با طرحهای گل و بوته نگهداری می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: