کد خبر: 35228
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 تیر 1397 - 22:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

صحبت‌های محمدجواد غلامرضا کاشی در نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد

منبع : لیزنا
نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد با عنوان «امینِ جامعه‌شناسی ایران»، عصر شنبه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
صحبت‌های محمدجواد غلامرضا کاشی در نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در ادامه این نشست، «محمدجواد غلامرضا کاشی»؛ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی سخنان خود را با توجه به عبارت دکتر قانعی‌راد که «مرگ روشنفکر، مرگ جامعه است»، مطرح کرد و گفت: وقتی به عمق این جمله توجه می کنم، حس می کنم که هیچ یک از شئون زندگی دکتر قانعی‌راد این شرایط را ندارد که بگوییم مرگ او، مرگ جامعه است اما شان او به عنوان یک روشنفکر در این اندازه است که بود و نبودش با بود و نبود جامعه نسبت داشته باشد.  در این میان اما مهم است که چرا نقش روشنفکر خطیر است. او در همه نقش هایی که ایفا کرد، با زبان سروکار داشت.

او افزود: نقش روشنفکر با زبان در این است که چگونه مفاهیم زبان در مناسبات اجتماعی به کانون های تجمیع شدن تبدیل می شود. نقش روشنفکر در عرصه سیاسی، افشاگری است.

وی خاطرنشان ساخت: به این معنا گفته دکتر قانعی‌راد را می فهمم. زیرا اگر روشنفکر نباشد و روشنگری نکند، تجمیع این شرور  جامعه را به زوال می کشاند و دکتر قانعی‌راد از همان زمان که با بیماری در جدال بود، مرگ‌آگاه زندگی می کرد و در این میان، مسئولانه ترین و اخلاقی ترین نقشی که می توانست اختیار کند، روشنفکری بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: