کد خبر: 35229
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 تیر 1397 - 22:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

سخنان بیژن عبدالکریمی در نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد

منبع : لیزنا
نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد با عنوان «امینِ جامعه‌شناسی ایران»، عصر شنبه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
سخنان بیژن عبدالکریمی در نشست یادبود سیدمحمدامین قانعی‌راد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در بخش پایانی این برنامه، «بیژن عبدالکریمی»؛ استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. او جامعه را با بحران عمیق و جدیِ روشنفکری مواجه دانست و گفت: با تایید گفته دکتر قانعی‌راد که مرگ روشنفکری، مرگ جامعه است، اگر روشنفکر مسئول و متعهد نباشد، جامعه می میرد. یکی از دلایل بحران روشنفکری این است که پس از سه قرن از ظهور پست مدرن، روشنفکر غربی به نحو دیگری عمل می کند.  روشنفکران نسل نخستِ مروج سکولاریسم و در مقابل عُرفی گرایی و خواهان نوگرایی با نگاهی معطوف به آینده بود. پس از قاجار و در دوره پهلوی، برخی روشنفکران در مسیر نوسازی جامعه قرار می گیرند. نسل بعد، الگوی روشنفکر انقلابی و خشونت طلب مطرح شد. اما از دهه هشتاد میلادی به بعد، روشنفکران در سیمایی تازه و با روش های متمدنانه، خواهان نقش در دولت های رفاه بودند.

او اضافه کرد: در دوران ما، اساسا نه شدنی است و نه قابل قبول است که روشنفکر انقلابی باشد و نه اصلا دولت رفاهی وجود دارد. اما پدیده دولت ملت مدرن هم در زمانه ما به نحو ناقص شکل گرفت. در آنچه با عنوان بحران الگوی روشنفکری یاد می شود، فاقد هرگونه ویژگی برای ایفای نقش خود در نسبت با سه ضلع خودش، فرهنگ و توده ها و قدرت و سیاست است.

او ابراز داشت: روشنفکران برای نقد وضع موجود دارای آرمان بوده اند. روزگاری آرمان شان ناسیونالیسم و زمانی سوسیالیسم بود و امروز، نه نوگرای مدرن است، نه یک سوسیالیست و نه حتی یک مسلمان. روشنفکران ایرانی در وضعیت سردرگم و برزخی به سر برده که بعضا منجر به افسردگی می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: