«آستان قدس رضوی و موقوفه محراب‌خان با تکیه بر اسناد جذامیان» نقد می‌شود

در این نشست جمعی از محققان و سند پژوهان و همراهی حاج محمدرضا اعتمادیان، رئیس سابق اوقاف و قائم مقام آستان قدس، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی مدیر آموزش معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی ططری از مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کنند.

این اثر پژوهشی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی به چاپ رسیده و در آن با تکیه بر دو هزار برگ سند موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی و پژوهش‌های میدانی، شرح چگونگی شکل‌گیری جذام‌خانه و وضعیت جذامیان بیان شده است.

این اثر حاصل مطالعه و پژوهش از سال 1385 تا 1393، بر روی جذام‌خانه محراب‌خان و وضعیت جذامیان در سراسر ایران است که کوشیده‌ براساس سندها و روایت‌های شفاهی، اقدامات آستان قدس رضوی را نشان داده و بخشی از مصیبتی را که بر سر ساکنان محراب‌خان آمده است، به تصویر بکشد.

از بین اسناد موجود، 250 برگ سند تاریخی جهت تألیف این اثر انتخاب شده است و در تدوین این کتاب از دیگر منابع مانند عکس‌ها، روایت‌ها، گفت‌وگو با مجذومان، کارشناسان، دست‌اندرکاران و متولیان، مطبوعات آن زمان تا حال، پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته پرستاری و غیره نیز استفاده شده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند در تاریخ دوشنبه، 8 مرداد از ساعت 10:30 تا 12 به نشانی بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سالن فرهنگ مراجعه کنند.