کد خبر: 38180
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 دی 1397 - 13:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

نمایشگاه «اسناد امیرکبیر» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد دایر شد

منبع : روابط عمومی مرکزاسناد وكتابخانه ملی استان یزد
به مناسبت شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، نمایشگاهی از اسناد امیرکبیر  در قالب 25 سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد دایر شد .
نمایشگاه «اسناد امیرکبیر» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد دایر شد

به گزارش لیزنا، اسناد نمایشگاه دربازه زمانی سال های 1304 تا 1331 شمسی  است.

موضوعات اسناد شامل سواد دستخط ناصر¬الدین شاه با عضد‌الملک، در بارة لزوم حفظ و نگهداری از او اولاد امیر بعد از قتل وی و سپردن رسیدگی تمام مسائل مربوط به آن‌ها به عضد‌الملک؛ دستخط امیركبیر با موضوعات كوچ شاه به علت نگرانی از شیوع بیماری در شهر، انتقاد از حمایت وزیر مختارانگلیس از میرعلی‌نقی‌خان و میرهاشم‌خان، دستخط امیركبیر به شاه در باب مسائلی چون قرض از تجار خارجی، اختلاف نظر در اعطای لقب سرتیپی و گفتگو با مفتی هرات.حكم ناصرالدین‌شاه، در بارة محافظت از امیركبیر و خانواده‌¬اش در زمان تبعید به كاشان، دستخط امیركبیر به شاه مبنی بر ملاقات هم‌زمان محمدجعفر مجتهد آباده و امام جمعة اصفهان در یك روز و موافقت شاه با آن؛ ارسال نوشتجات وزرای مختار دول روس و انگلیس برای شاه، اعتراض شاه به بی‌طرف نبودن وزاری مختار در خصوص مسائل ایران و عثمانی و تأکید بر مالکیت ایران بر جزیرة الخضر طبق عهدنامه.نامة امیرنظام به وزرای مختار دولتین روس و انگلیس و اعتراض به تجاوز رشیدپاشا به خاك ایران و نیز درخواست رفع اختلافات و تعیین حدود دو کشور ایران و عثمانی، دستخط¬های امیرنظام درخصوص اعزام حمزه میرزا و قشون جنگی به مشهد برای مبارزه با تركمانان، دستخط ناصرالدین شاه به امیرنظام مبنی بر تبریك اتمام بنای عمارت ایشان، نظرخواهی ناصرالدین‌شاه از مهدعلیا، در مورد ازدواج ملك‌زاده خانم با امیركبیر؛ اعلام نظر مهد علیا در خصوص واگذار کردن اختیار ازدواج ملک‌زاده به مصلحت شاه و بیان لیاقت امیر نظام برای این امر؛ دستخط ناصرالدین شاه خطاب به امیر نظام و صدور اذن ازدواج؛  هدیة یك قبضه قمه به امیر است.

این نمایشگاه از روز 18 دی ماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد دایر شد و تا 23 دی ماه ادامه دارد و بازدید همه روزه از ساعت 8 تا 14 برای علاقمندان آزاد است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: