کد خبر: 38514
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 بهمن 1397 - 15:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

طرح تربیت آرشیویست های دانش آموزی با حضور اشرف بروجردی کلید خورد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  آیین گشایش نخستین جشنواره دانش‌آموزی دوست‌داران آرشیو‌ملی ایران، صبح دوشنبه هشتم بهمن در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.
طرح تربیت آرشیویست های دانش آموزی با حضور اشرف بروجردی کلید خورد

به گزارش لیزنا، در آغاز این نشست، «اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به ایراد سخن پرداخت. او برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی دوست‌داران آرشیو‌ملی ایران را نقطه عطف دانست و گفت: در پرورش نسل جدید، با رویکردی که می تواند تحول و تغییر را در فرهنگ ایجاد کند، گام بزرگی است. ما از آموزش و پرورش غافل هستیم و نمی دانیم می تواند چه نقشی در ساختن جامعه، تعامل و الگوی مطلوب زیست داشته باشد. در کشورهای دیگر، هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری می دانند که نسلی خلاق را به همراه دارد و می تواند تحول‌آفرین باشد.

 

او در ادامه افزود: این رسالت بر دوش همه ماست که شرایطی فراهم کنیم تا عزیزان ما به گونه ای آموزش ببینند تا یافته هایشان را بتوانند به گونه ای به کار گیرند که منشا تحول باشد. در این میان، آموزش و پرورش به عنوان نهاد فراگیری که جامعه با آن نحوی سروکار دارد،  محور این حرکت است.

 

بروجردی تصریح کرد: وقتی زندگی گذشته را مرور می کنید، می بینید یافته هایتان در شناخت علمی بیشتر از محفوظات است و احساس می کنید می تواند معنابخش باشد. پس لازم است با هم در جهت افزایش آگاهی های جامعه گام برداریم. یکی از آن مجموعه ها که جامعه را از جهل نجات می دهد همین است که شما به گذشته ایام رجوع کنید و از آن درس بگیرید.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: باید هرروز گام های بلندتر و والاتر و زیباتری برای کسب دانش برداشت و این مهم، در اسنادِ در اختیار ماست. یک برق کاغذ یا یک سند غیرمکتوب که جنبه نوشتاری هم نداشته باشد، می تواند مستند باشد و با این نگاه می توان نتیجه گرفت که همه ما مسئول هستیم و باید آموخته هایمان را در اختیار نسل بعد قرار دهیم تا آنها هم تعلق خاطر پیدا کنند و احساس کنند گذشته پر از تجربه را پشت سر دارند و این می تواند به بهبود شرایط زندگی شان کمک کند.

 

بروجردی تاکید کرد: در کشور ما به اسناد توجه نمی شود و مدیران ارشد نظام کمتر به آن توجه دارند اما همه می دانیم که اسناد تا چه اندازه می توانند در آینده موثر باشند. زیرا برای ساخت آینده بهتر، آشناسازی با اسناد مفید است. آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که می  تواند این مسئله را تعمیم بخشد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بر خود فرض می داند از اسناد ملی حراست کند و آن را به نسل آینده برساند. ما در این سازمان، میلیون ها برگ سند داریم و مکلف هستیم از آنها نگهداری  کنیم تا هویت تاریخی محفوظ بماند. تلاش می شود این اسناد با استانداردهای لازم حفاظت شود و کوچکترین خدشه ای به آنها وارد نشود.

 

او در پایان گفت: ما حافظ اسناد هستیم و حفاظت وظیفه ما است ولی زمانی می توان از آنها بهره برد که دستگاه های مرتبط  هم وارد عمل شوند. باید سعی کنیم کوشش کنیم به نسل جدید بیاموزیم که برگ سند می تواند چه معنا و مفهومی برای آنها داشته باشد و زندگی شان را متحول سازد.

 

علی زرافشان: آرشیوها در شکل‌گیری هویت ملت‌ها نقش دارند

 

سپس، «علی زرافشان»، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پشت تریبون حاضر شد و اظهار کرد: آرشیو ملی حافظه مردم و دولت ها است و اسنادی نگهداری می شود که حکم میراث دارد و این میراث، وظیفه پیوند گذشته و آینده را دارد و همچنین، آرشیوداران را از گذشته به آینده پیوند می دهد. اما آنچه ارزش اسناد را بیشتر می کند این است که می تواند به دانش تبدیل شود و همین دانش است که آینده جامعه را می سازد و این در عصری است که عصر دانایی است و پیشرفت جوامع در میزان تولید علم آنها است.

 

او ادامه داد: در رویکرد جدید سازمان های اسنادی جهان، نقشی که آرشیوها در شکل گیری هویت ملت ها ایفا می کنند مهم است که به آن افتخار می کنند زیرا اسناد به استیفای حقوق مردم نیز کمک می کند و می تواند در مناسبات فردی و ملی و بین المللی راهگشا باشد. همچنین اسناد به تحقق حکمران خوب کمک می کند که در آن، پاسخگویی و شفافیت وجود دارد.

 

معاون اسناد ملی کشور اضافه کرد: در سال های اخیر در وزارت آموزش و پرورش، توجه به رویکرد پژوهش در نظر بوده و جشنواره هایی با این هدف برگزار شده است. همچنین دانش آموز پژوهنده بنا دارد تا دانش آموز تنها از معلم اخذ دانش نکند و این اتفاق، عرصه هایی را ایجاد کرده و بسترهایی هم آماده شده است که نتیجه آن، اسجاد 664 پژوهش سرای دانش آموزی در 720 منطقه کشور است. این اتفاق و همین جشنواره کمک می کند تا دانش آموزان وارد حوزه جدیدی شوند که البته هنوز در حال گام های ترویجی است.

 

حامد ایرانشاهی: فرهنگ‌سازی در اهمیت اسناد باید از سنین کودکی آغار شود

 

همچنین در آغاز این نشست، «حامد ایرانشاهی»، مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به بیان گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: چالش عرصه سند در کشور ما، فرهنگ سازی است که باید از سنین کودکی آغار شود و نهادینه شود و در این میان، اسناد ملی نقش مهمی دارد و این جشنواره و حضور دانش آموزان می تواند در این فرهنگ سازی موثر باشد. از هفته آینده تا اردیبهشت 1398، به مدت 100 روز، روزهای دوشنبه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میزبان فرهنگیان با عنوان پژوهش سرای دانش آموزی خواهد بود که پس از این دوره، کسانی که در آزمونی که به عمل خواهد آمد، موفق شوند در مراسم روز آرشیو ملی که 19 اردیبهشت برگزار می شود، تقدیر و معرفی خواهند شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: