کد خبر: 39319
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 فروردين 1398 - 09:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

سیمرغِ عطّار در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی
نمایشگاهی محیطی به مناسبت روز ملّی عطّار توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در موزه کتاب و میراث مستند ایران برپا شد.
سیمرغِ عطّار در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران به مناسبت۲۵  فروردین ماه، روز ملّی عطّار نمایشگاهی با عنوان «سیمرغ» برپا کرده است.

در این نمایشگاه تعداد 61 اثر از جلوهٔ زیبای پرندگان ایرانی، در فرهنگ ایرانی-اسلامی و هنرهایی همچون نگارگری، جلدسازی، قالی‌بافی و سفالگری به نمایش درآمده‌است.

از جمله دیدنی‌های این نمایشگاه، نقش پرندگان در باور اقوام، سروده‌های شاعران و سکه‌های تاریخی ایران است. داستان این مرغان، یادآور داستان «منطق‌الطیر» یا «مقامات‌الطیور» شیخ عطّار است که از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به‌شمار می‌آید.

در این داستان، گروهی از پرندگان در جلسه‌ای، سیمرغ را برای پادشاهی برگزیده و برای یافتنش به راه می‌افتند. اما  در این راه هریک به دلیلی، جان باخته و فقط سی  مرغ به سیمرغ می‌رسند و آن‌جا درمی‌یابند که طالب و مطلوب یکی است.

شیخ فریدالدین ابوحامد محمّد عطّار نیشابوری، مشهور به «شیخ عطّار نیشابوری»، یکی از عارفان و شاعران بلند آوازهٔ ایرانی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم هجری قمری است. او در سال ۵۴۰ هجری، برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد.

افزون بر دیوان اشعار عطّار که قصاید و غزلیات صوفیانه وی را دربردارد؛ آثاری هم‌چون الهی‌نامه، منطق‌الطیر، تذکره الاولیاء، مصیبت‌نامه و مختارنامه را هم به رشته تحریر درآورده‌ است. این شاعر و عارف نامدار ایرانی در ۶۱۸ هجری طی حملهٔ مغولان به قتل رسید.

نمایشگاه «سیمرغ» که در قالب همکاری مشترک میان موزه ملّی ملک و موزه کتاب و میراث مستند برگزار شده؛ تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند همه روزه از این نمایشگاه محیطی در ورودی موزه کتاب و میراث مستند ایران، دیدن کنند.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: