کد خبر: 39368
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 فروردين 1398 - 15:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

تدوین کتاب‌ آثار ثبتی در فهرست بین‌المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
 دبیر کمیته ملی حافظه جهانی، گفت: کتاب‌های جداگانه برای 14 اثر ثبت شده ایران در فهرست بین‌المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو، به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین و منتشر خواهد شد.
تدوین کتاب‌ آثار ثبتی در فهرست بین‌المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو

به گزارش لیزنا، فرهاد نظری- دبیر کمیته ملی حافظه جهانی درباره تصمیمات و برنامه‌های این کمیته در سال جاری اظهار کرد: نخستین جلسه کمیته در سال جاری به ریاست دکتر اشرف بروجردی، صبح دوشنبه – 26 فروردین ماه، در کتابخانه ملی، برگزار شد و در آن مصوبات سال گذشته و همچنین برنامه‌ریزی برای اقدامات لازم در سال 98 مورد بحث قرار گرفت.

وی از جمله مصوبات این جلسه را تدوین کتاب‌های جداگانه برای آثاری که در فهرست بین المللی و منطقه‌ای برنامه حافظه جهانی ثبت شده است، عنوان کرد و گفت: تا کنون 10 اثر از ایران در فهرست بین‌المللی  و 4 اثر در فهرست منطقه‌ای - آسیا و اقیانوسیه – این برنامه ثبت شده است.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی، با اشاره به اینکه مدیریت تدوین این 14 کتاب بر عهده «عمادالدین شیخ الحکمایی» - پژوهشگر اسناد، نسخ خطی، کتیبه‌های تاریخی و از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی است، افزود: این کتاب‌ها قرار است به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و چاپ شوند.

نظری تاکید کرد: آثار ثبت شده در میراث مستند حافظه جهانی به عنوان میراث مستند جامعه بشری آنقدر اهمیت دارند که درباره ابعاد مختلف آنها می‌توان کتاب‌های بسیاری تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته و در راستای رسیدن به اهداف برنامه حافظه جهانی و حفظ میراث مستند کشور، تصمیماتی برای ایجاد کارگروه‌هایی زیرمجموعه‌ کمیته ملی حافظه جهانی گرفته شد، گفت: این چهار کارگروه با عنوان کارگروه «ارزیابی آثار برای ثبت»، «حفاظت و پایش» و «معرفی و دسترسی» و «آموزش» با حضور کارشناسان مختلف مرتبط با میراث مستند در سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی، خاطرنشان کرد: از برنامه‏های دیگر سال جاری، تشکیل کمیته استانی حافظه جهانی در هر استان و با ریاست استاندار و حضور نمایندگان همه نهادها مرتبط است که با تحقق آن، معرفی آثار ارزشمند در هر استان، همچنین حفاظت از آثار ثبت شده را خود استان بر عهده خواهد گرفت.

نظری گفت: از اقدامات مهم دیگری که امسال در برنامه حافظه جهانی قرار است پیگیری کنیم برگزاری کارگاه آموزشی به منظور حفاظت از میراث مستند است که سال گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، همدان، فارس، لرستان، کردستان و مرکز اسناد وزارت نفت در تهران، برگزار شد.

بنا بر این گزارش، کمیته ملی حافظه جهانی از سال 1384 به عنوان زیرشاخه ای از کمیسیون ملی یونسکو تشکیل شده است و هدف آن اجرای اهداف برنامه حافظه جهانی (The Memory of the World) یونسکو است که در سال 1992، مبتنی هدف شناسایی، آگاه سازی و دسترس پذیر نمودن میراث مستند کشورها شکل گرفته است.

این کمیته متشکل از 9 عضو حقوقی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کمیسیون ملی یونسکو، دانشگاه تهران، وزارت امور خارجه، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی، سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران) و 9 عضو حقیقی از میان متخصصان حوزه میراث مستند است و در حال حاضر ریاست آن با اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

کمیته ملی حافظه جهانی طبق روال در طول سال، هر ماه یک جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضاء خواهد داشت که البته در شرایط اضطراری نیز جلساتی با هماهنگی اعضا برگزار می‏کند که این نشست‌ها در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: