کد خبر: 39546
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 - 16:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

بیست جلد از خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آماده چاپ می شود

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و خانواده سردار سازندگی رونمایی شد.
بیست جلد از خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آماده چاپ می شود

به گزارش لیزنا، محسن هاشمی رفسنجانی عصر دیروز (یکشنبه 8 اردیبهشت) در آیین رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» در تالار قلم کتابخانه ملی ایران، اظهار کرد: آقای هاشمی همیشه در تلاش بودند کشور را بسازند، و آرزوی ایشان ایرانی آباد، آزاد، پیشرفته، و سراسر همراه با بهره وری و رفاه مردم بود تا بتوان ایران را به عنوان الگوی تمدن اسلامی نشان داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز هم که در شورای شهر هستم، و قدمی برای شهر تهران بر می دارم، چنین احساسی را دارم که ایشان زنده هستند و دست مهربان و حمایت شان وجود دارد.

محسن هاشمی تصریح کرد: آنچه مهم است راه هاشمی است که مشخص می کند ایشان به عنوان یک حکمران اسلامی با دیدگاه رواج اعتدال اسلامی زندگی می کرد.

پسر بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر امروز هم گاهی می بینیم که رفاه مردم میسر نمی شود به دلیل خروج از اعتدال و افراط و تفریط است که امیدواریم کشور این مسیر را بازبینی کند.

محسن هاشمی با گریزی درباره همکاری مستقیم خود با پدر در مقطعی که رئیس دفتر او بود، عنوان کرد: از نزدیک تلاش های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می دیدم که به سراسر کشور برای کلنگ زنی و افتتاح پروژه ها می رفتند و یکی از ارکان موفقیت دوران سازندگی نیز تفاهم بین ایشان و رهبر معظم انقلاب بود.

وی تصریح کرد: رفاقت آقای هاشمی با رهبری دیرینه و از گذشته بود و وقتی این همفکری ها کنار هم قرار می گرفت باعث موفقیت های دولت سازندگی می شد و آقای هاشمی هم همیشه علاقه خود به رهبری را بروز می دادند بطوریکه در همان سال 75 بود که جمله معروف رهبر معظم انقلاب درباره آقای هاشمی را فرمودند که «هیچ کس برای من آقای هاشمی نمی شود».

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: آقای هاشمی همیشه دغدغه عدالت واقعی را داشتند و معتقد بودند عدالت واقعی در توزیع مناسب ثروت است نه توزیع فقر؛ که شرط عدالت واقعی نیز رونق اقتصادی است.

محسن هاشمی ادامه داد: آقای هاشمی همیشه معتقد بر رفاه مردم بود کما اینکه زندگی خودشان در حد متوسط بود و مصادیق بارز آن برخلاف مطالبی که گفته می شد منزل و زندگی ایشان است که امروزه تبدیل به موزه شده است.

وی بیان داشت: آخرین سال دوران سازندگی در این کتاب را می توانیم به نام سردار سازندگی عنوان کنیم کما اینکه در کتابهای دیگر هم می توانستیم این کار را انجام دهیم ولی آقای هاشمی تا زمانی که زنده بودند به این اسم گذاری مایل نبودند.

محسن هاشمی درباره شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: به واقع این جلد نوزدهم خاطرات آقای هاشمی است ولی شانزدهمین جلد دست نوشته های ایشان است و سه جلد خاطرات نیز با نظر شخص خودشان بازبینی شده است.

وی ادامه داد: مطالب شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عین عبارات دست نوشته های خودشان است و حذفیات نزدیک به صفر است و بعضی از موارد به دلیل مسائل امنیتی شاید کم شده باشد ولی ایشان همیشه سعی می کردند مطالب سری نظام را در خاطرات ننویسند بطوریکه اگر اسمی هم از فردی آورده می شود قبل از چاپ با آن فرد در این باره صحبت می شود.

پسر بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاتمه عنوان کرد: خاطرات آقای هاشمی را همیشه قبل از چاپ خدمت رهبری می بریم و تاکنون ایشان نظری از باب اشکال نداشتند و این نشان می دهد آقای هاشمی در نوشتن خاطرات دقت لازم را داشتند و هم اکنون نیز 20 دفتر دیگر خاطرات ایشان برای آماده سازی وجود دارد تا به چاپ برسد و حتی برای حفظ بیشتر آنها را به صورت لوح فشرده در آورده ایم.

گفتنی است، شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با حضور اشرف بروجردی - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مدعوین و شخصیت های سیاسی و اجتماعی کشور رونمایی شد و در انتهای این مراسم از محمد گلزاری برای نگارش و تدوین کتاب «فراتر از شکوفایی» تقدیر به عمل آمد.

در این رابطه محمدرضا گلزاری مولف این کتاب گفت: «من با بررسی بیش از ده جلد از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شناخت مناسب از شخصیت ایشان رسیدم. برای ارزیابی شخصیت باید از آزمون‌های معتبر استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین پرسشنامه‌های شخصیتی پرسشنامه نئو است که به آن بیگ فایو می‌گویند و در آن به پنج خصوصیت و صفت بزرگ برای شناخت شخصیت احصا شده است. این پرسشنامه آنقدر معتبر است که برای روسای جمهور هم از این آزمون استفاده می‌کنند. من پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی تحقیقاتی در همین زمینه روی ایشان داشتم.» همچنین در پایان این نشست، فیلمی مستند درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نمایش درآمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: