کد خبر: 20886
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 شهریور 1394 - 13:27

داخلی

»

برگ سپید

میدل مارچ

  پروین عبدالله‌زاده
میدل مارچ

 

 

خانم «ماری آن اوانز» قدرت نویسندگی خویش را در نام مردانه جورج الیوت نهان کرد. همان‌سان که جین اوستین نیز برخی از کتابهایش را با نام مستعار مردانه روانه بازار کرده بود. ماری در22 نوامبر 1819 زاده شد و22 دسامبر 1880 چند ماه بعد از ازدواجش دار فانی را وداع گفت. او قلمش را در زمینه‌های روزنامه‌نگاری، نویسندگی، ترجمه و شاعری آزمود و هنوز هم یکی از قابل احترام‌ترین نویسندگان عصر ویکتوریا به شمار می‌رود.

 

هنری جیمز در نامه‌ای به پدر ماری این‌گونه می‌نویسد: «اول آنکه او به طرز عجیبی زشت و کریه است، پیشانی کوتاه، چشمان خاکستری کمرنگ، بینی آویخته و دهانی گشاد پر از دندانهای نامرتب دارد. اما در این زشتی قدرتمندترین زیبایی نهفته است، به‌طوری که ظرف چند دقیقه ذهن را می‌رباید و افسون می‌کند، چنانکه شما هم مثل من عاشقش می‌شوید.»

 

تا کنون سه اثر جورج الیوت به زبان فارسی ترجمه شده است: آسیاب کنار فلوس (یا آسیاب رودخانه فلاس) با دو ترجمه از پژمان هوسمی‌نژاد و ابراهیم یونسی، سیلاس مارنر با ترجمه محمد عبادزاده کرمانی و میدل مارچ در دو جلد با ترجمه مینا سرابی. این نویسنده انگلیسی 7 رمان و 11 کتاب شعر نیز در کارنامه ادبی خود دارد که در این میان میدل مارچ به عنوان شاهکار الیوت شناخته می شود.

 

میدل مارچ از چنان جاذبه‌ای برخوردار است که روی برخی از جمله‌هایش توقف می‌کنی و دوباره و دوباره تکرارشان می‌کنی. ژرفای اندیشۀ جورج الیوت و نبوع خارق‌العاده‌اش در به تصویر کشیدن افکار شخصیت‌ها یکی از نکات برجسته این رمان بلند کلاسیک است. این سبک تجزیه و تحلیل روانشناسانه را الیوت خود بنا نهاد. ویرجینیا وولف این کتاب را رمانی نادر برای آدم‌های بالغ توصیف می‌کند. در سال 2007 این اثر جزء ده رمان برتر برای تمامی اعصار شناخته شد.

 

نام اصلی کتاب «Middlemarch: A provincial life» است و به صورت داستانی دنباله‌دار در مجله بلک‌وود شروع شد. نگارش کتاب دو سال (1871-1872) به طول انجامید و در نهایت در یک مجموعه هشت‌جلدی روانه بازار کتاب شد. این اثر زندگی چند خانواده میدل مارچی را روایت می‌کند.

 

قهرمان کتاب دورتا بروک دختر جوانی است که به درخواست ازدواج کشیشی فرتوت و دانشمند! به نام ادوارد کازوبن پاسخ مثبت می‌دهد. الیوت این ازدواج را نشانه‌ای از احساسات و عقاید افراطی دورتا می‌داند که باعث می‌شود زنی جوان از خانواده‌ای محترم چنین خطای وحشتناکی مرتکب شود. میدل مارچ وضع زنان، طبیعت ازدواج، ایده‌آل‌گرایی، منافع شخصی، مذهب، اصلاحات سیاسی و آموزشی، ظهور پزشکی جدید، احداث خط راه آهن و ... را در روستایی کوچک و در قالب 84 فصل به نمایش می‌گذارد. الیوت با واقع‌بینی دلایل شکست یا موفقیت ازدواج‌های میدل مارچ از جمله رزاموند زیبا و دکتر لایدگیت، فرد وینسی و مری گارت و در نهایت لادیزلا و دورتا را بررسی می‌کند.

 

جورج الیوت مانند زنان دیگری چون جین اوستین، لوسی مود مونتگومری و جین وبستر زیبایی‌های زندگی را می‌بیند و با قلمی جادویی به ما ارزش زندگی و چگونه زیستن را یادآوری می‌کند.

 

مشخصات اثر:

جورج الیوت. «میدل مارچ». ترجمه مینا سرابی. تهران: دنیای نو، 1382. 2جلد.

 

منابع:

ویکی‌پدیای انگلیسی و معرفی نویسنده از مقدمه رمان میدل مارچ.

برچسب ها :
fariba
|
Cyprus
|
1396/04/05 - 21:45
0
0
سلام من خیلی دنبال این فیلم بودم لطفا بگید چطوری دانلودش کنم
سامره سرپرست
|
United Kingdom
|
1396/01/30 - 04:06
1
0
سلام ميخواستم خواهش كنم كه به من لطفاً بگيد براى انگليس چطور بايد كتاب رو خريداى كنم ممنون
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/10 - 09:39
3
2
سلام
منتظر معرفی های دیگر شما هستم
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/10 - 03:04
3
1
سلام میشه بگین ما چطوری می تونیم برنامه های فرهنگی شهر کوچک و کتابخانه مان با خبرهای فرهنگیش برای لیزنا بفرستیم و همچنین مطالبی از این دست مثل معرفی و غیره.
فرجي افشار
|
Iran
|
1394/06/09 - 13:22
3
4
تشكرازباب معرفي جامعتون
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: