معرفی کتاب اتحادیه ابلهان

وقتی نابغه­ ای حقیقی در دنیا پیدا می­ شود می­ توانید او را از این نشانه بشناسید: تمام ابلهان علیهش متحد می­ شوند.

«جانتن سویفت»

درباره نویسنده:

جان کندی تول، نویسنده آمریکایی و ناشناسی است که در گور به شهرت رسید. او خالق تنها اثر خود یعنی اتحادیه ابلهان است که آن را در سی­ سالگی نگاشت و بعد از آن­که هچ ناشری زیر بار چاپ آن نرفت، به­ دلیل سرخوردگی از رد شدن رمانش، در سال 1969 به زندگی خود پایان داد. مادرش یازده سال برای انتشار این کتاب تلاش کرد تا بالاخره دانشگاه لوییزیانا راضی به چاپ آن شد. کتاب وی به محض انتشار غوغا به پا کرد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و همان سال -1981-  جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.

به گفته نیویورک تایمز، اتحادیه ابلهان دقیقا ناشرانی بودند که با نپذیرفتن کتاب، ما را از مجموعه آثار یکی از بزرگ­ترین نوابغ ادبیات محروم کردند.

درباره کتاب:

کتاب، داستان زندگی پسری بسیار چاق و تنبل با کلاه سبزرنگ و چشمانی زرد و آبی، به اسم ایگنیشس جی.رایلی است که همراه با مادر خود در نیواورلینز زندگی می­ کند. ایگنیشس فوق لیسانس فلسفه قرون وسطی و روحیه‌ای آرمانگرایانه دارد، گویی او اصلا به این زمانه تعلق نداشته و تمام زندگی­اش فلسفه بافی است و انزجار از جامعه آمریکا. او بسیار منفعل است و کاری به جز خوردن و خوابیدن و نوشتن اراجیفی که تصور می­ کند دنیا را تغییر می­ دهد، ندارد.

پسرکی چاق و عجیب که از همان ابتدای داستان متوجه عجیب بودن رفتارش می­ شوید و احتمالا بسیار از دستش حرص می­ خورید اما هرچه جلوتر می­ رود با خلقیات و روحیات او بیشتر آشنا می­ شوید و حتی شاید در پایان عاشق او شدید!

شاید در این میان سخن پیمان خاکسار مترجم این اثر در بیان شخصیت ایگنیشس خالی از لطف نباشد: «در تمام مدتی که مشغول ترجمه این کتاب بودم با ایگنیشس زندگی کردم. به کارهایش خندیدم، نگرانش شدم، از او متنفر شدم و بالاخره نتیجه این تجربه غریب این شد که او را چون برادرم دوست بدارم.»

ایگنیشس خردمندی منحصر به فرد دارد که باعث می ­شود نتواند با واقعیت­ های جامعه کنار بیاید، او از جامعه کنونی متنفر است اما اصرار و تمایل مادرش برای کار کردن او را وادار می­ کند از خلوت خود بیرون بیاید و با جامعه رو به­ رو شود که این خود دردسرهایی برای او و هم برای دیگران دارد. به عنوان مثال در هنگام کار در شلوار لوی، کارگران سیاه­پوست آن­جا برای تظاهرات و شورش تشویق می­ کند چراکه معتقد است ستیزه خویی و استبداد شرط دوام آوردن است و دنیا فقط حرف زور را می­ فهمد، ولی این کار تنها به مضحکه­ ای غریب ختم می­ شود و به اخراجش می­ انجامد. یا کار با گاری سوسیس­ فروشی و ستیز با مردم که در نهایت موجب طرد شدن او توسط مادر و اطرافیانش می­ شود.

داستان کتاب از زبان ایگنیشس بیان می ­شود که با مادر خود به کافه ­ها و خیابان­ های شهر سر می ­زنند و حوادثی می­ آفرینند و با شخصیت­ های متفاوت ارتباط برقرار می ­کنند. شخصیت هایی که دیدارشان موقتی نیست و در جای­جای کتاب حضور دارند و بر ادعای ایگنیشس که جهان امروز را سیرک متحکری می­ بیند، صحّه می­ گذارند.

سرهنگ مانکوزو یک مأمور مخفی دست و پا چلفتی که برای تنبیه به مستراح ایستگاه اتوبوس تبعید شده، سانتا دوست خانم رایلی، پیرمرد عاشق‌پیشه‌ای که فکر می‌کند همه پلیس‌ها کمونیستند، رئیس بی‌انگیزه کارخانه در حال ورشکستگی تولید شلوار، زنی که به سبک بیمارگونه و مسخره‌ای نظریات نوین روان‌شناسی را بلغور می‌کند، این‌ها و شخصیت‌های دیگری از این قبیل، در ماجراهایی موازی قرار می‌گیرند و در نهایت مانند تکه‌هایی از یک پازل به هم می‌پیوندند تا اتحادیه‌ای از ابلهان را در جامعه‌ای که نمونه عصر حاضر است، تشکیل دهند.

در این مسیر تنها کسی که به یاری ایگنیشس می­ شتابد میرنا دوست و هم­کلاسی­ دانشگاهش است که تا حدودی با او ه هم ­عقیده است و نامه­ نگاری آن دو در خلال داستان از جذابیت ویژه­ای برخوردار است. در انتها نیز این دختر در پی نجات ایگنیشس برمی­ آید.

شاید بتوان محبوبیت کتاب را با کتاب ناطور دشت مقایسه کرد، ایگنیشس یک دن­کیشوت امروزی است. می­ توان گفت اتحادیه ابلهان یکی از کمدی­ترین آثار نگاشته شده در قرن اخیر است که واقعیت­ های زندگی را به سخره می­ گیرد و یک کمدی درجه یک و از کتاب­ های برتر ادبی آمریکا شناخته می ­شود.

در پایان این نقد می توان به سخن رولینگ استون در معرفی این کتاب اشاره کرد:

«اتحادیه ابلهان در همه­ جا نقد شده و تمام منتقدین هم عاشقش شده ­اند. استثنائا این بار حق دارند.»

«قبل­تر نیز نقد این کتاب توسط زهرا ناصری در برگ سپید به آدرس:  لینک منتشر شده است.»

 

مشخصات اثر:

اتحادیه ابلهان/ نوشته جان کندی تول/ ترجمه پیمان خاکسار/ نشر چشمه/ 1393/  467 صفحه.

درباره نویسنده این متن:

سارا رضایی فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهد بهشتی.

 

برای انتشار معرفی یا نقد کتاب در برگ سپید، می‌توانید نوشته‌های خود را در قالب یک فایل ورد همراه با عکسی از اثر معرفی‌شده به نشانی info@lisna.ir بفرستید.

--------------------------------------------------------------

منابع:

-         ایگنیشس،یک دن کیشوت امروزی (گفت‌وگویی با پیمان خاکسار به بهانه ترجمه کتاب اتحادیه ابلهان). موسسه فرهنگی و اطلاع­ رسانی تبیان، بازیابی شده در 12 بهمن 1396. به آدرس:  https://article.tebyan.net/235329/

-         اتحادیه ابلهان. ویکی پدیای فارسی به آدرس: https://fa.wikipedia.org/wiki/اتحادیه_ابلهان