کد خبر: 19145
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 اسفند 1393 - 09:55

داخلی

»

خبردان

تصمیم صحیح بگیریم

   ارزیابی کامل از شرایط، موقعیت ها و  تصمیماتی که قبلاً گرفته ایم، به اضافه ریشه یابی افکار منفی، لازمه تصمیم گیری صحیح است.
تصمیم صحیح بگیریم

 


به گزارش لیزنا، برای تصمیم گیری صحیح لازم است در ابتدا ارزيابي کاملی از شرايط، موقعيت ها و تصميماتي که قبلاً گرفته ايم ثبت کنيم و به موفقيت خود نمره دهيم. سپس افکار منفي که در ذهن خود مرور مي کنيم را حتما ثبت کرده و به دنبال ريشه افکار ناکارآمد خود باشيم.


اغلب افراد نياز دارند در مورد ديد و بازديد، سفر، رفت و آمد و گذراندن اوقات برنامه ريزي داشته باشند و نهايتا بتوانند تصميم بگيرند. يکي از مسائلي که مي تواند مانع برنامه ريزي دقيق شود نداشتن مهارت تصميم گيري است.

    


براي کسب مهارت در برنامه ريزي و تصميم گيري بايد به اين نکات توجه کرد: برنامه اي که تدوين مي شود بايد قابل اجرا باشد و با شرايط روحي، اقتصادي و اجتماعي خانواده همسو باشد. ضمنا از مشورت با ديگر اعضاي خانواده نيز بهره گرفت و اطلاعات در آن زمينه کافي باشد. برخي از افراد برنامه هاي زيادي را تدوين مي کنند، اما با توجه به اين که به زمان توجه ندارند در نتيجه برنامه هاي آنها با شکست مواجه مي شود و نهايتا به توان برنامه ريزي و تصميم گيري آنها صدمه وارد مي شود. 

 

براي اينکه بتوانيم تصميم بگيريم لازم است در گام اول يک ارزيابي کامل از شرايط و موقعيت ها و تصميماتي که قبلاگرفته ايم ثبت کنيم و به موفقيت خود نمره دهيم. سپس افکار منفي که در ذهن خود مرور مي کنيم را حتما ثبت کرده و به دنبال ريشه افکار ناکارآمد خود باشيم.

 


افکار منفي ريشه در خانواده و سبک زندگي و اطرافيان دارد و قبل از شناسايي لازم است از تمرينات تنفسي و تمرکزي بهره بگيريد. يعني در يک شرايط آرام و بدون صدا بعد از تمرکز و تنفس عميق اقدام به شناسايي و ثبت افکار منفي و استرس هاي خود کنيد. چنانچه افراد نتوانند بر افکار منفي خود غلبه کنند نهايتا ترس و استرس و اضطراب مانع زندگي آرام آنها خواهد شد. براي هرکدام از افکار منفي يک دليل منطقي و يک راه جايگزيني ارائه کنيد و در ستوني آن را بنويسيد. افکار منفي سم ذهن هستند و چنانچه راه خروج از آن را بيابيد نهايتا مي توانيد با آرامش تصميم بگيريد و تصميمات خود را اجرايي کنيد.

 

 

    افرادي که معمولا نمي توانند تصميمات کارآمدي را اتخاذ کنند و دائم بر سر چندراهي مي مانند و توان انتخاب ندارند، ويژگي هاي زير را دارند:


    
     به شدت کمالگرا هستند و فرصت هيچ گونه خطايي را براي خود قائل نيستند.
    
     اعتماد به نفس پاييني دارند و نگرش آنها نسبت به تصميماتي که مي گيرند اين است که احتمالاتصميم      غلطي گرفته اند.
    
     مسئوليت پذيري پاييني دارند و به صورت بيمارگون از لحاظ کارکرد اجتماعي درگير نظرات ديگران هستند و      مي ترسند که مورد مواخذه قرار بگيرند.
    
     انرژي جسماني پايين تري دارند و اصطلاحاَ تنبل و کم حوصله هستند.
    
     از مهارت کنترل خشم پاييني برخوردارند.
    
     اطلاعات پايين تري دارند.
    
     توان پيش بيني آنها ضعيف است.
    
     شکست هاي مکرر را تجربه کرده اند.
    
     خُلق پايين دارند و افسرده هستند.
    
     از اختلالات روانشناختي رنج مي برند.
    
     بيش از حد مضطربند.
    
     ميزان بدبيني آنها به شدت بالاست و منفي گرا هستند.

 

     نویسنده: مهرنوش دارینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: