ربات هم مشق می نویسد

 

به گزارش لیزنا، سيستم رباتيک CoWriter که توسط محققان موسسه پلي تکنيک فدرال لوزان (EPFL)ساخته شده، در آزمايش‌هاي انجام شده با حضور کودکان مدرسه ‌اي بين شش تا هشت سال، عملکرد موفقي به ثبت رساند.

 

در اين آزمايشات، دانش ‌آموزان به ربات ياد مي ‌دهند که املاي خود را ارتقا دهد و اين ارتقاي عملکرد نوشتاري ربات موجب بهبود مهارت نوشتاري کودکان مي‌شود.

 

به منظور آموزش ‌دادن به ربات، دانش ‌آموز بايد نخست با استفاده از حروف مغناطيسي کوچک، واژگاني را آماده کند؛ اين ربات سپس، واژه را بر روي صفحه تبلت مي‌نويسد و کودک، اشتباهات آن را با نوشتن دوباره کل واژه يا حروف خاص تصحيح مي‌کند. زماني که وي از عملکرد نوشتاري ربات رضايت داشته باشد، به سراغ واژه بعدي مي‌رود.

 

اين ربات، همزمان حروف تصحيح ‌شده را براي ارائه تفاوت ‌ها، تحليل کرده و سپس تلاش‌ خود را براي ارتقاي سطح نوشتار کودک افزايش مي‌دهد.کودک در فرآيند يادگيري بدون اين که متوجه شود، تمرين نوشتار را انجام مي‌دهد.

 

اين ربات 58 سانتي‌متري را مي‌توان براي منعکس‌ کردن مشکلات نوشتاري که دانش ‌آموزان در درس املا با آن مواجهند، برنامه ‌ريزي کرد يا از آن براي بازتوليد اشتباهات رايج دانش‌آموزان در املا بهره برد.

 

رباتِ ابداعي، از پايگاه داده نمونه‌ هاي نوشتاري بهره مي‌برد و قادر است واژگان با سطوح دشواري مختلف را بر روي صفحه تبلت بنويسد.

 

ايده طراحي ارائه ربات جديد اين است که انگیزه و اعتماد به نفس کودکاني که در نوشتن حروف و درس املا دچار مشکل هستند را افزایش می دهد. به نظر مي ‌رسد کودکان، بدون داشتن مخاطبی که به او آموزش‌ دهند ، علاقه خود به ارتقاء مهارت نوشتاري‌ را از دست می دهند.