کد خبر: 19151
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 اسفند 1393 - 11:40

داخلی

»

خبردان

نفوذ فقر مطالعه به متون رسمی

  فقر مطالعه آفاتی در جامعه به همراه دارد که یکی از نمونه های آن، تعابیر اشتباهی است که در متون رسمی و سخنان و نوشته های مسئولان متداول شده است.   
نفوذ فقر مطالعه به متون رسمی

 

به گزارش لیزنا، کتاب نخواندن به هر بهانه ای که باشد، آفاتی دارد که شاید در نگاه نخست چشمگیر نباشد اما نظیر آلودگی هوا به تدریج آثار ویرانگرش آشکار می شود. یکی از آثار ویرانگر فقر مطالعه، فقر زبان و محدود شدن دایره واژگان و تکرار خطاهای زبانی در نوشته ها و سخنرانی هاست.

 

اسماعیل امینی، نویسنده در این خصوص بیان کرد: این ویژگی بیش از همه در شیوه سخن گفتن و نوشته های صاحبان منصبان دیده می شود. گویی کسانی که مسئولیتی دارند خود را ملزم نمی بینند که درباره درستی یا نادرستی کلمات و تعابیری که به کار می برند، تامل کنند. مثلا همین که یک نفر به جای آغاز و افتتاح، تعبیر ناهنجاری مانند «کلید خوردن» رابه کار می برد، این تعبیر ورد زبان و قلم وی می شود بی آنکه در معنای آن و نیز سازگاری اش به هنجار زبان فارسی تاملی شود. 

 

 

وی افزود: از این دست است، تعابیری چون «ورود کردن»، «ورود داشتن» و عجیب تر از این دو «ورود پیدا کردن» که چندی است در سخنان و نوشته های مسئولان متداول شده است. این تصور نادرست که اقتضای سخنرانی مسئولانه و نوشته های اداری فاصله گرفتن از زبان مردم همراه با بی اعتنایی به مطالعه مستمر است.

 

 

این نویسنده در ادامه سخنان خود عنوان کرد: به تدریج زبانی بر ساخته، غیر طبیعی و بدون پشتوانه فرهنگی را پدید آورده است با این تصور که این زبان اداری و رسمی است و باید با زبان معمول و متداول مردم فرق داشته باشد. آسیب دیگری که از فقر مطالعه بر آمده، آشفتگی منطقی جملات و پیچیدگی غیر معقول نوشته هاست که روشی است برای مرعوب کردن مخاطبان و پرده افکندن بر درونمایه سطحی و سخنان تکراری.

 

 

امینی در پایان سخنان خود گفت: کلمات و تعابیری تکراری با کاربردهای ناهنجار و غیر منطقی و ساخت های نحوی تکراری، زبانی غیرطبیعی را  آفریده است که با زبان مردم و زبان متون فارسی فاصله دارد و عده ای را دل خوش داشته است که دارند به زبان اداری، رسانه ای و مسئولانه حرف می زنند و می نویسند.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: