کد خبر: 23803
تاریخ انتشار: شنبه, 11 ارديبهشت 1395 - 10:14

داخلی

»

خبردان

نشست «باستانی پاریزی در یادها و خاطره ها»

نشست «باستانی پاریزی در یادها و خاطره ها» به همت اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.
نشست «باستانی پاریزی در یادها و خاطره ها»

به گزارش لیزنا، نشست «باستانی پاریزی در یادها و خاطره ها» با حضور دکتر احسان اشراقی، دکتر محمد تقی امام خوئی، دکتر ناصر تکمیل همایون، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، علی دهباشی و دیگر اساتید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

 

محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی ‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانش سرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

 

در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند. باستانی پاریزی دورهٔ دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائهٔ پایان‌نامه‌ای دربارهٔ ابن اثیر دانشنامهٔ دکترای خود را دریافت کرد. وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌وقت آن دانشگاه بوده و رابطهٔ تنگاتنگی با این دانشگاه داشته‌است.

 

باستانی پاریزی صبح روز سه شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۳ پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بست و طبق وصیت خود در قطعه ۲۵۰ بهشت زهرا در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

 

بر اساس اعلام سایت مجله بخارا، این نشست روز شنبه 11 اردیبهشت 1395 ساعت 16 الی 18 در سالن اندیشگاه فرهنگی ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی به نشانی بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی برگزار می گردد و حضور در آن برای تمامی علاقه مندان آزاد است.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1395/02/11 - 16:37
0
0
تا چه اندازه این نشستها در جذب مردم به مطالعه و افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر گذاراست ؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: