کد خبر: 30722
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 مهر 1396 - 14:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

با تصویب شورای سیاست‌گذاری 

20 تا 26 آبان ماه؛ بیست و پنجمین دوره هفته کتاب

منبع : لیزنا
اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد سلگی؛ سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا امروز (سه‌شنبه 4 مهرماه) برگزار شد.
20 تا 26 آبان ماه؛ بیست و پنجمین دوره هفته کتاب

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور  علیرضا مختارپور، سعید پورعلی، محمد مهدی احمدی، محمود صلاحی، محمدمهدی فخری‌زاده، فریدون عموزاده خلیلی، علیرضا حاجیان‌زاده، علی اصغر سیدآبادی، همایون امیرزاده، نیکنام حسین‌پور، سیاوش پیریایی، داریوش رضوانی، مجید غلامی‌جلیسه و علیرضا کرمانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد سلگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور بر حول محور کتاب و کتابخوانی در نیمه اول سال و هفته کتاب را بزرگ‌ترین رویداد  فرهنگی کشور در نیمه دوم سال عنوان کرد که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بر دو دهه برگزاری هفته کتاب در ایران، برگزاری این رویداد فرهنگی را نیازمند برنامه‌ریزی ویژه ای دانست و گفت: این رویداد فرهنگی از طرفی جنبه نمادین دارد و از سوی دیگر تلاش دارد به گسترش کتابخوانی در کشور کمک کند.

او  شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی را دو بازوی اصلی برگزاری این رویداد مهم فرهنگی نامید و ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری با ترکیب محدود خود وظیفه دارد درباره‌ اهداف و برنامه‌ها به تصمیم‌گیری بپردازد؛ زیرا این رویداد فرهنگی گستره‌ای از موضوعات و تکالیف را در برمی‌گیرد و اقشار بسیاری را درگیر می‌کند. 

وی با ابراز امیدواری در ایجاد هم افزایی میان نهادهای مختلف مرتبط در اجرای برنامه های هفته کتاب، ادامه داد: البته نوع نگاه به برگزاری هفته کتاب تابع اعضای شورای سیاست‌گذاری است تا با نظرات و پیشنهادات خود به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد فرهنگی کمک کنند.

مجید غلامی‌جلیسه؛ دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های هفته کتاب در سال گذشته  ارائه داد.

جلیسه با بیان برخی از تفاوت های بیست و چهارمین دوره هفته کتاب با سال‌های پیش گفت: با توجه به شعار معاونت امور فرهنگی مبنی بر «ایران تهران نیست» در دوره پیش هفته کتاب از نیشابور «دومین پایتخت کتاب ایران» آغاز شد.

او استفاده از ظرفیت‌های مردمی را رویکرد دوم هفته کتاب سال گذشته عنوان کرد و افزود: سال گذشته تلاش شد تا از ظرفیت‌های مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده شود که استمرار آن میتواند موجب اتفاقات خوب در گسترش کتابخوانی باشد. البته گروه‌هایی نیز برای امسال شناسایی شده‌اند و تلاش خواهد شد در برنامه‌های امسال نیز حضور پر رنگی داشته باشند.

مدیرعامل خانه کتاب استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی را سومین رویکرد مهم در سال گذشته برشمرد و ادمه داد: استفاده از فضای مجازی میتواند به توسعه کتابخوانی کمک کند و به نظرم باید فعالیت در این حوزه را جدی بگیریم.

جلیسه با انتقاد از مشارکت ضعیف برخی از نهاد ها از جمله صدا و سیما در برنامه های هفته کتاب گفت: سال گذشته بیش از دو هزار برنامه در استان‌های کشور برگزار شد و در این میان شهرداری‌ها بیشترین میزان مشارکت را داشتند.

به گفته وی در طرح پاییزه کتاب در هفته‌ کتاب سال گذشته بیش از 6میلیارد ریال کتاب در کتاب‌فروشی‌های کشور به فروش رسید و بیش از 115 هزار نفر در این طرح کتاب خریدند. همچنین کتابگردی در تهران و برخی استان‌ها انجام شد.

در این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری هفته کتاب، نقطه نظرات خود را  در مورد چگونگی برگزاری این رویداد فرهنگی بیان کردند.

 گفتنی است، بر اساس تصویب شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب، 20 تا 26 آبان ماه به عنوان زمان برگزاری برنامه‌های این هفته تعیین شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: