کد خبر: 31454
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 21:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

منصور جام شیر

نمود هفته کتاب باید در جامعه احساس شود

منبع : لیزنا
منصور جام‌شیر، عضو کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، از اجرای پنج طرح مردمی توسط این انجمن در طول هفته کتاب خبر داد.
نمود هفته کتاب باید در جامعه احساس شود

عضو کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در گفتگویی با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)، از اجرای پنج طرح اهدای کتاب به مناطق کم برخوردار روستایی، رونمایی از تازه‌های کتاب ناشران کودک و نوجوان، تقدیر از خادمان تولید کتاب کودک و نوجوان، چالش ملی کتاب‌خوانی‌ و ارائه جملات قصار کتاب‌خوانی‌ در فضاهای شهری در طول هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

جام‌شیر در مورد طرح اهدای کتاب به مناطق کم بضاعت روستایی توضیح داد: ما هر سال در هفته کتاب از ناشران کودک و نوجوان برای اهدای کتاب‌های خود به مناطق کم برخوردار روستایی و شهری دعوت می‌کنیم. در سال ۹۳؛ ۱۲۵هزار و ۹۶۳، درسال ۹۴؛ ۱۹۴هزار و ۶۴۵ و سال ۹۵؛ ۱۲۵هزار و ۸۸۶ جلد کتاب از سوی این ناشران به مناطق کم برخوردار اهدا شده است.

او ادامه داد: هرچند اوضاع اقتصادی و گردش مالی حوزه کتاب در سال‌های گذشته مناسب نبوده است، ولی هر سال حدود ۱۵۰ناشر بهترین کتاب‌های خود را به ما هدیه دادند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز دو سایت را معرفی کرد و ناشران می‌توانستند از طریق آن پیگیری کنند که کتاب‌های اهدایی آنان به کدام مناطق ارسال شده است.

مدیر انتشارات نگارینه در مورد عکس‌العمل کودکان این مناطق گفت: بازخوردهای بسیار خوبی از دریافت‌کنندگان کتاب داشته‌ایم. برای مثال کودکی روستایی به زحمت فراوان با من تماس گرفته بود تا ایراد کتابی را که اهدا کرده بودم بگوید. این بازخوردها برای صنف ناشران بسیار جای خوشحالی دارد زیرا نشان می‌دهد که کودکان کم بضاعت و کم برخوردار کشورمان کتاب می‌خوانند و همین مسئله تبلیغی برای کتاب است. 

جام شیر «مصلح جامعه» بودن را بزرگترین خصلت یک ناشر عنوان کرد و گفت: معمولاً ناشران در کارهای خیر پیشقدم دیگران هستند. ما ۱۱۰ را با نام مقدس حضرت علی (علیه السلام) در نظر گرفتیم به این معنا که 110 هزار عنوان کتاب به مناطق کم برخوردار ارسال کنیم ولی دوستان و همکاران صنف نشر چنان استقبال می‌کنند که در هر سال بیش از این تعداد، کتاب دریافت کرده‌ایم. حتی برخی دوستان به علت شرکت در مراسم‌های مختلف هفته کتاب، در ارسال کتاب‌های خود تاخیر داشتند و ما درخواست می‌کردیم کتاب‌های خود را سال بعد ارسال کنند. برای امسال نیز ما فیلتر‌هایی را برای دریافت کتا‌ب‌های ارسالی در نظر گرفتیم تا کتاب‌های با ارزش‌تر اهدا شود.

او با انتقاد از اینکه هفته کتاب فرمایشی برگزار می‌شود، بیان کرد: در برنامه‌های این هفته ما مخاطب را حذف می‌کنیم و به همین دلیل شاید هفته کتاب نمود آنچنانی در جامعه نداشته است. در حالی که باید مردم و مخاطبان را مد نظر قرار دهیم، در جایی دربسته جمع می‌شویم، خوب‌ها و بدها را تعریف می‌کنیم و جشن می‌گیریم در حالی که باید کاری انجام شود که بتوان نمود هفته کتاب را در جامعه احساس کرد. با همین هدف ما امسال طرحی را با نام «چالش ملی کتاب بخوانیم» به عنوان یکی از طرح‌های هفته کتاب خود قرار داده‌ایم و در این طرح مردم را برای خواندن کتاب دعوت می‌کنیم. این دعوت از طریق گروه‌های مجازی منتشر می‌شود و از افراد می‌خواهیم که در باغ کتاب جمع ‌شوند و یک ساعت کتاب بخوانند. همچنین از نویسندگان، تصویرگران و هنرمندان نیز دعوت کردیم در این جمع‌ها حضور یابند، زیرا حضور افراد سرشناس باعث جمع شدن مخاطب برای دیدن هنرمند مورد علاقشان می‌شود.

او این طرح را مردمی‌ترین طرح انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در هفته کتاب دانست و گفت: ما در طرح‌های خود به صورت آزمایش و خطا جلو می‌رویم. فکر می‌کنیم این چالش طرحی خوب است تا جامعه هدف خود را مخاطب در نظر بگیریم، نه سیستم دولتی. دست‌اندرکاران تولید کتاب بخصوص کتاب‌های کودک و نوجوان هم انسان‌هایی خاص هستند که هرگز به همکاری با ما در اینگونه طرح ها جواب رد نداده‌اند و اکنون نیز مطمئن هستم همگی با ما همراه خواهند بود.

عضو کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان افزود: از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب که با همکاری شرکت «ماه‌پیشونی» اجرا خواهد شد، ایجاد امکان رونمایی از تازه‌های نشر است. ناشرانی که علاقمند به استفاده از این امکان باشند می‌توانند با ما تماس بگیرند و کتاب‌های تازه خود را در این هفته رونمایی کنند.

جام شیر در مورد دیگر طرح های انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان توضیح داد: سال گذشته شعارهای کتاب‌خوانی‌ در ارتباط با کتاب‌های کودک و نوجوان را در سطح شهر تهران و مشهد بر روی بیلبوردها و تابلوهای بزرگ شهری به معرض دید گذاشتیم. امسال نیز همین برنامه را داریم و با کسانی که دست اندرکار این مسئله هستند صحبت و جواب‌های نسبتا مثبتی دریافت کرده‌ایم.

او افزود: همچنین روز چهارشنبه بیست و چهارم آبان ماه از خادمان تولید کتاب کودک مانند چاپخانه ‌داران، صحافان، لیتوگرافان، کتابفروشان و غیره که با ناشران همکاری می‌کنند قدردانی خواهد شد. هدف ما این است که بگوییم قدردان کسانی که در تولید کتاب کودک همراه ما بودند هستیم و برای اولین بار با اهداء لوح تقدیر و هدایای کوچک مانند چند جلد کتاب از آنان قدرشناسی می‌کنیم.

جام شیر گفت: ما برای تولید کتاب با کیفیت بالاتر معمولاً دچار مشکل هستیم زیرا چاپخانه دار بنگاه اقتصادی دارد و اگر با ناشر کودک برای تولید کتاب با کیفیت بالا کنار نیاید ناشر نیز با او همکاری نمی‌کند. ولی چاپخانه داران بسیاری چه در مورد کیفت تولیدات خود و چه در مورد مقدار و زمان دریافت هزینه‌های خود همراه ما بوده‌اند و بهترین کارهای خود را ارائه داده‌اند. ما می‌خواهیم از کسانی که قبول کردند در راه دشوار ارائه کتاب‌های کودک و نوجوان به بازار کتاب همراه ما باشند، قدرشناسی کنیم.

این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: