پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین هفته کااب ایران)، سید محمد بطحایی در پیام خود، «کتاب، دانش آموز و معلم» را همانند مثلثی دانست که همواره باید پویا و فعال باشد تا کودک و نوجوان را از ضررهای دنیای دیجیتال دور کند و آرامش را به او هدیه دهد.

در متن پیام وزیر آموزش و پرورش آمده است:

معلمان گرامی، دانش آموزان و اولیای گرانقدر

بار دیگر هفته کتاب و کتابخوانی فرا رسیده است و برای ما مسلمانان چه افتخاری بالاتر از این که معجزه ی دین مبین اسلام «کتاب مقدس قرآن» و نخستین کلام خداوند حکیم با پیامبر واپسین، دعوت به «خواندن» است و این والاترین سرمشقی است که ما را به سوی کتاب و کتابخوانی فرامیخواند.

بی گمان یکی از اهداف نظام آموزش و پرورش، گسترش آموخته های دانش آموزان و افق فکری آنان است، و در راه این هدف هیچ ابزار آموزشی دیگری را سراغ نداریم که بتواند جانشین کتاب شود و هیچ مکانی نیز جانشین کتابخانه نخواهد شد.

قطعاً می دانیم که شکوفایی اذهان دانش آموزان در برخورد با کتاب شکل می گیرد؛ نقش خانواده در این مسیر بسیار مهم است و از «گهواره» آغاز می شود. مثلث «کتاب،دانش آموز و معلم» هم باید همواره پویا و فعال باشد تا کودک و نوجوان را از ضررهای دنیای دیجیتال دور کند و آرامش را به او هدیه دهد.

از سوی دیگر توسعه علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع در گرو خواندن کتاب است و بی دلیل نیست که یکی از مهم ترین شاخص های توسعه در جهان امروز، میزان سرانه ی مطالعه است. کتاب، تنها یک شیء کوچک کاغذی نیست، بلکه خشت بنای تمدن های بزرگ جهان است حتی گذر زمان و رشد رسانه های مجازی، با تمام جاذبه ای که دارند، نتوانسته است کتاب را از رونق بیندازد.

 

در این فرصت ارزنده ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران محترم، هفته ی کتاب و کتابخوانی را گرامی می دارم و امیدوارم با شعار زیبای «کتاب، بهترین همنشین انسان» بتوانیم پیوندی عمیق تر با کتاب برقرار کنیم.