کد خبر: 31574
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آبان 1396 - 14:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

پیام مدیرعامل کانون به مناسبت هفته کتاب

کانون یاری‌گر همیشگی خانواده‌ها در کتاب‌خوانی است

منبع : لیزنا
پیام علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تبیین نقش خانواده‌ها در کتاب‌خوانی در آستانه چهارمین روز از بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و روز «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» منتشر شد.
کانون یاری‌گر همیشگی خانواده‌ها در کتاب‌خوانی است

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، در پیام حاجیان‌زاده آمده است:

در عصر ارتباطات و فن‌آوری، بهره‌بردن از دانش روز یکی از ویژگی‌های پیشرفت تلقی می‌شود. امروزه استفاده کودکان از فضای مجازی و تسلط آنان بر بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها و پرشدن ذهن کودکان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسیاری از بی‌حوصلگی‌ها، خستگی زودهنگام و عدم تعادل میان فضای ذهن و محیط بیرون است. هر چند هدف در این مجال کوتاه، پرداختن به این سبک زندگی نوظهور نیست اما باید باور داشت که نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای آشنایی و مواجهه با هر نوع رویکردی، بسیار قابل تامل و بررسی است.

امروزه کم‌رنگ شدن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و جایگزینی گوشی‌های همراه با محتوایی که می‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصیت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است روبه‌رو خواهد کرد. کتاب به عنوان نقطه عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچکشان را بگیرد و به جهانی دعوتشان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد. شکی نیست که فرایند کتاب‌خوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد. یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که حتی لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر به‌سزایی در ایجاد علاقه به کتاب‌خوانی دارد. حتی توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنیم.

به نظر می‌رسد همان‌طور که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه مشخصی داشته باشند. امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست،‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها و شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است. به یقین در خانواده‌ای که ارکان اصلی آن داری مهارت کتاب‌خوانی‌اند و در نگاه خانواده ارتباط با کتاب تعریف مشخصی دارد، می توان انتظار داشت که در این خانواده کودکان و نوجوانانی علاقه‌مند به کتاب پرورش یابند. در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد. مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتابخانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاریگر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی گام‌های موثری را بردارند. برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.

به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده کتاب‌خوان رقم خواهد زد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: