هفته کتاب 25
دانش‌آموزان فرصتی برای کتاب خواندن ندارند

سیاوش پیریایی عضو سازمان مردم نهاد «جریان همخوانی کتاب (جهک)» و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران) با اشاره به نقش 24 دوره برگزاری این هفته در ترویج کتابخوانی بیان کرد:هفته کتاب و هر بزرگداشت این چنینی بیشتر از آنکه به کتاب و کتابخوانی کمک کند، آنها را به یاد می‌آورد، البته شاید این یادآوری کردن خود به نوعی کمک کردن به ترویج کتابخوانی باشد.

وی ادامه داد: به نظرم هفته کتاب قصد دارد، به تمرکز برنامه‌های برگزار شده طی یکسال بپردازد و به یادمان آورد که کتاب در زندگی ما نقش مهمی دارد، این نقش آنقدر مهم و ارزشمند است که به جای یک روز، یک هفته برای آن وقت می‌گذاریم.

توجه به کتاب نباید محصور به یک هفته باشد

پیریایی گفت: ورود کتاب به جریان زندگی افراد باعث می‌شود زندگی برای آنها تعبیر دیگری پیدا می‌کند و اینگونه آنها نقش خود و جامعه‌شان را بهتر از قبل می‌فهمند، همچنین مدارا و گفت‌وگوی بهتر با یکدیگر را می‌آموزند.

وی با بیان اینکه هفته کتاب توانسته تمام توجهات را طی یک بازه زمانی به سمت کتاب ببرد، اظهار داشت: از آنجا که هفته کتاب برای یکجا جمع کردن انرژی سازمان‌ها، مراکزعمومی که دغدغه فرهنگ دارند، نهادها و وزارتخانه‌ها فرصتی را فراهم می‌سازد و توانسته با ایجاد سروصدا به یک آیین تبدیل شود، ارزشمند و فوق‌العاده است اما یکی از نگرانی‌های موجود این است که فعالیت‌ها و توجهات فقط به همین یک هفته محصور باشد.

وی افزود: باید هفته کتاب را فرصتی دید تا به وسیله آن دریابیم که چگونه می‌توان با یک جریان سازی کتاب را در تمام سال در زندگی مردم قرار داد؛ این مسئله برای هر دوره برگزاری هفته کتاب می‌تواند بررسی شود تا ضمن آغاز دوره‌ای پرانرژی‌تر، خلاهای برنامه‌های قبل مرتفع گردند.

وی با اشاره به لزوم پرداختن به اهمیت چرا خواندن گفت: در تلاش هستیم تا باهم خواندن را یاد بگیریم چرا که تجربه‌های این مدت ما نشان می‌دهد که زوایای مختلف و پیچیدگی‌های کتاب را هنگام خوانش گروهی بهتر درک می‌کنیم و بر سر یک موضوع مشترک با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پردازیم.

این عضو سازمان مردم نهاد «جریان همخوانی کتاب» بیان کرد: اگر در هفته کتاب، فرصتی را درجهت آموزش افراد مختلف برای چگونه با هم‌خوانی کتاب اختصاص دهیم در اینصورت به خوانش گروهی و لذت بردن از این موضوع کمک کرده‌ایم.

راه‌اندازی باشگاه گروهی کتاب در 100 شهر کشور برای «چگونه خواندن»

پیریایی هفته کتاب را فرصت خوبی برای معرفی جریان همخوانی عمومی کتاب دانست و گفت: خوشبختانه سال گذشته با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد توانستیم در 100 شهر ایران باشگاه‌های گروهی کتاب را راه‌اندازی کنیم که در این راستا شاید حدود 1هزار باشگاه ثبت شد و گروه‌های کوچک متشکل از کودکان تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در این گروه‌ها شرکت کردند و چگونه با هم خواندن را یاد گرفتند.

وی با اشاره به پیگیری این جریان در مدارس مختلف افزود: طرحی را به همین شکل با نام «ماراتن کتاب خواندن» در مدارس داریم که در این طرح دانش‌آموزان در ابتدا به هر روز خواندن (مثلا روزی 20 صفحه کتاب) عادت می‌کنند و از این رو نام ماراتن به خود گرفته است. علیرغم آنکه برخی از مدارس از این طرح استقبال کردند اما این امر عمومیت ندارد و حتی شاید بخش‌هایی از آموزش‌وپرورش از آن بی‌خبر باشند.

پیریایی گفت: اولین مشکل سد راه برای کتاب خواندن با دانش‌آموزان در مدارس، نبود فرصت و وقت برای آن است، این زمان ویژه برای کتاب خواندن در مدارس نیست، مگر خود معلم به این موضوع علاقه‌مند باشد.

خواندن به کمیت وابسته نیست

پیریایی گفت: امروزه رقبای کتاب بسیار زیاد هستند از این رو یا باید جلوه کتاب زیاد باشد یا شخص معرفی کننده کتاب باید بتواند به بهترین شکل از کتاب به عنوان رقیب جدی بقیه رسانه‌ها، دفاع کند. هنگامی که کتاب خوب به دست دانش‌آموزان می‌رسد؛ آنها با شوقی حیرت‌انگیز کتاب می‌خوانند، به عنوان مثال در یک بازه زمانی سه ماه با 90 دانش‌آموز از مرز 300 هزار صفحه کتاب گذشتیم هرچند خواندن به کمیت وابسته نیست اما ضمن صحبت درباره این تعداد صفحه، فعالیت‌های متنوعی هم در آن خصوص انجام دادیم.

 

وی گفت: هفته کتاب علاوه بر ایجاد سروصدا برای جلب توجه همگان به کتاب و کتابخوانی، باید به مستمر بودن دامنه این موج طی یکسال هم بپردازد.