کد خبر: 31592
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آبان 1396 - 12:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25

پیام فاطمه ذوالقدر، عضو کمسیون فرهنگی مجلس به مناسبت هفته کتاب

منبع : لیزنا
سیده فاطمه ذوالقدر، عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسیت برگزاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیامی را صادر کرد.
پیام فاطمه ذوالقدر، عضو کمسیون فرهنگی مجلس به مناسبت هفته کتاب

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون فرهنگی مجلس در یادداشت اختصاصی خود برای لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب) نوشته است:

کلیدی‌ترین شاخص‌ جهت ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر كشوری در عصر حاضر بررسی و سنجش میزان مطالعه و كتاب‌خوانی مردم آن مرز و بوم است و ایران اسلامی نیز با داشتن تمدنی چند هزار ساله و دارا بودن دانشمندان و علمای بزرگ و ارزشمند تاریخی همواره سرآمد دولت‌ها و ملل دیگر بوده است به نحوی که آوازه این تمدن و فرهنگ کهن در سیطره نام دانشمندان فرزانه‌ای چون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، خوارزمی و ... و شاعرانی برجسته چون حافظ، فردوسی، سعدی، مولوی و نوابغ مشهور عصر حاضر همچون پروفسور سمیعی، پروفسور لطف علی‌ عسگرزاده تا دانشمندان ناسا قرار داشته است؛ به نحوی که مایه فحر و مباهات هر ایرانی است. این افتخارات ارزشمند برخواسته از تعلق خاطر و عشق و علاقه به فراگیری علم و دانش است.

در دنیای پرتلاطم امروز که بیش از پیش نیازمند آنیم که به سلاح علم و دانش مسلح باشیم، متأسفانه آمار و ارقام امیدوارکننده‌ای درخصوص سرانه مطالعه هر ایرانی از سوی مجامع و سازمان‌های فرهنگی داخلی و خارجی را شاهد نیستیم و همنوایی در جا زدن در بستر توسعه نیافتگی با روند رو به نزول سرانه مطالعه آوایی موزون می‌یابد که بر چرخ توسعه و عمران این کشور مستولی شده است.

در حال حاضر، بحران در حوزه «کتاب و نشر» را شاهد هستیم که شواهد آن سرانه پایین مطالعه، تعداد نامتناسب کتابخانه‌های عمومی، شمارگان پایین کتاب‌های منتشره، تعداد بالای ناشران غیرفعال و...  است که با بررسی و ارزیابی این علل، می‌توان این معضلات را در سطح کلان، میانه و خرد دسته‌بندی نمود. در سطح کلان به مسائل ساختاری نظیر ضعف فرهنگ کتابخوانی و نهادینه نشدن فرهنگ مکتوب می‌توان اشاره کرد و در سطح میانی مشکلاتی نظیر ضعف قوانین مربوط به تألیف و نشر و نبود سازمان‌های قدرتمند غیردولتی و واسط و در سطح خرد مشکلات پیشروی مؤلفان، ناشران، کتابفروشان و... را می‌توان برشمرد.

این فرایند ناخشنود مورد نقد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است و تأکید موکد ایشان بر ضرورت برنامه‌ریزی‌های شایسته برای رفع موانع و مشکلات و ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه قرار دارد. از اینرو، لازمه برون رفت از وضع موجود اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی به صورت توأمان است تا زمینه‌ساز خروج صنعت نشر از دوران رکود باشیم و با سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی تقویت و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را در میان اقشار مختلف شاهد باشیم.

در یک نگاه جامع به نظر می‌رسد به منظور رفع چالش‌های حوزه نشر و کتاب لازم است دو دسته از سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی در کنار یکدیگر اتخاذ شوند و این سیاست‌های در دو سطح فردی و جمعی بایستی پیاده‌سازی شود چرا که بازخورد در سطح کلان در حوزه بسترسازی فرهنگی برخواسته از سطح خرد و فردی است. سیاست‌های اقتصادی ناظر بر خروج صنعت نشر از رکوداند و سیاست‌های اجتماعی ـ فرهنگی ناظر بر تقویت و توسعه فرهنگ کتابخوانی اند.

در همین راستا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای به موضوع کتاب و کتابخوانی دارد و با شناسایی چالش‌های موجود در حوزه چاپ، نشر، ترجمه و تدوین، تلاش نموده است تا با نشست‌های که با صاحبان امر صورت می پذیرد با بهره‌گیری از توان تجربی این سرمایه‌های انسانی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی تصمیماتی مدبرانه مأخوذ شود.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب اگرچه دستاورد مثبت و مطلوبی در عرصه تهیه، تولید و توزیع کتاب است اما علیرغم تداوم برگزاری آن طی سنوات گذشته نتوانسته تأثیر کافی و لازم را بر گسترش فرهنگ مطالعه داشته باشد. از اینرو بزرگذاشت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کشور به عنوان یک ارزش معنوی محسوب می‌شود که چالشی جدی و تأمل برانگیز را در میان قشر جوان کشور ایجاد می‌کند و  موجی از شور و اشتیاق به مطالعه  در میان این آینده‌سازان را نشر خواهد داد تا به پشتوانه این عنصر انسان‌ساز، نسل آتی نیز به دور از فقر فرهنگی و علمی تعالی کشور را رقم زنند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: