دستاوردهای نوین کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع) معرفی و رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، اولین جشنواره رونمایی از دستاوردهای نوین کتابخانه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تالار آیت‌الله مهدوی کنی این دانشگاه امروز (سه‌شنبه 23 آبان ماه) برگزار شد.

در این برنامه عادل پیغامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) پویایی و ماندگاری در حیات بشری را پیرو نوشتن، نگارش و مکتوبات دانست و بیان کرد: بخش عمده‌ای از آنچه که باعث رشد ما در مسیر ماموریت‌های انسانی می‌شود در مکتوبات خود را نشان می‌دهد. دانشگاه و نهاد دانش و علم بدون مکتوبات هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: از آنجا که بخشی از فرهنگ ما شفاهی است متاسفانه حافظه‌ها کوتاه مدت شکل می‌گیرد و بخشی از تجربیات منتقل نمی‌شوند.

پیغامی کتابخانه را قلب یک مجموعه دانشگاهی دانست و اظهار داشت: زیرساخت‌های کتابخانه با تغییر تکنولوژی، تغییر می‌کند؛ طبیعتا نباید تنها به این تعریف کتابخانه که گنجینه‌ای از مکتوبات است، اکتفا کنیم چرا که کتابخانه نهادی زنده و پویا است.

وی عنوان کرد: ماموریت‌های دانشگاه در تولید علم زمانی متوقف می‌شود که استاد به کتابخانه مراجعه نداشته باشد و حتی دانشجویان را به سمت مطالعه کتاب در کتابخانه راهنمایی و هدایت نکند. چه مراجعه کننده به کتابخانه وجود داشته باشد و چه نه ما وظیفه خود می‌دانیم که منابع اطلاعاتی دانشگاه را به حد قابل قبول برسانیم لذا امسال با افتتاح و رونمایی 9 پروژه گام دیگری در این مسیر برداشتیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه کتابخانه دانشگاه را تنها به منابع مکتوب محدود نکرده‌اند، گفت: از آنجاکه منابع صوتی و تصویری طی 3 دهه گذشته تقریبا بدون استفاده و فهرست‌نویسی مناسب در گوشه‌ای کنار گذاشته شده بودندف در چند ماه گذشته نسبت به فهرست‌نویسی آنها اقدام کردیم.

وی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت فرهنگسازی اعلام کرد: اگر در این مسیر همکاری استادان نباشد، در این زمینه موفق نخواهیم شد و امکانات و تجهیزات مفید نیستند.

ارسال پیش‌نویس برنامه سند توسعه راهبردی دانشگاه به مراجع ذی‌ربط

رزمی مدیر اداره منابع اطلاعاتی و کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع) درباره 9 دستاورد کتابخانه دانشگاه توضیح داد و گفت: این 9 پروژه شامل معرفی و رونمایی از سند توسعه راهبردی کتابخانه، کتابخانه دیجیتال حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (ره)، استودیو فیلمبرداری، پایگاه اطلاعاتی نسخ خطی تمام متن با بیش از 5 هزار و 500 رکورد، استودیو صدا، پرتال کتابخانه، سامانه علم‌سنجی، کتابخانه دیجیتال کتاب‌های لاتین با 110 هزار رکورد اطلاعاتی و سالن تولید محتوا نشر دیجیتال (سالن شهید غضنفر رکن‌آبادی) است.

وی ادامه داد: براساس ابلاغیه راهبردهای کلان مقام معظم رهبری، پیش‌نویس برنامه سند توسعه راهبردی دانشگاه امام صادق (ع) در امور منابع اطلاعاتی و کتابخانه تنظیم و جهت تصویب به مراجع ذی‌ربط ارسال شد.

رزمی با اشاره به معرفی استودیو فیلمبرداری و استودیو صدا عنوان کرد: در راستای چشم‌انداز کلی کتابخانه، استودیو فیلمبرداری بر ان است با تولیدات علمی و پژوهشی، به نحوی که تمهیدگر تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی و با ایمان مبتنی بر معارف اسلامی و تعالیم اهل بیت (ع) در علوم وفنون مورد نیاز باشد. همچنین استودیو صدا در راستای تولید برنامه‌های رادیو اینترنتی، پادکست، نرم‌افزارهای صوتی و کتاب گویا طراحی و ایجاد شده است.

به گفته وی، سامانه علم‌سنجی دانشگاه برآن است تا با رصد مستمر وضعیت کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه در نمایه‌های استنادی معتبر ملی و بین‌المللی مثل اسکوپوس طراحی و ارائه برنامه‌های لازم در راستای ارتقا تولیدات علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی گام برداشته و داده‌های منتشر شده توسط اعضا هیات علمی و دانشجویان را جمع‌آوری، تحلیل و انتشار دهد.

مدیر اداره منابع اطلاعاتی و کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: با عنایت به نیازهای پژوهشی محققان به دسترسی منابع خطی، کتابخانه در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران با اتخاذ سیاست دسترسی به منابع اطلاعاتی به جای مالکیت آنها، در قالب همکاری‌های بین کتابخانه‌ای تعریف شده، در مرحله اول بیش از 55 هزار نسخه خطی تمام متن گردآوری شده توسط کتابخانه‌های همکار را با استفاده از نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال، در اختیار مراجعان خود قرار می‌دهد.

وی ضمن توضیحاتی درباره سالن تولید محتوا و کتابخانه دیجیتال، با اشاره به پرتال کتابخانه اظهار داشت: در جهت ایجاد چارچوب فکری، توسعه زیرساخت‌های  فنی برای خدمات پیشرفته و امکان دسترسی پیوسته به مجموعه وسیع کتابخانه، پرتال کتابخانه، یکی از اجزای کلیدی و استراتژی دیجیتالی کردن خدمات کتابخانه طراحی و تولید شده است.

انگیزه استفاده از امکانات برای تحقق اهداف باید ایجاد شود

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق (ع) ضمن قدردانی و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران راه‌اندازی و فعالیت 9 پروژه تازه رونمایی و افتتاح شده، بیان کرد: دانشگاه به لحاظ ظرفیت منابع تحقیقاتی در شرایط خوبی قرار گرفته است البته باید در تجمیع اطلاعات خود بیش از پیش بکوشیم.

وی اظهار داشت: آنچه که به عنوان منبع اطلاعاتی در دانشگاه جمع شده، یکی از فرصت‌های خوب کشور است که باید با استفاده از آنها قدر دانست.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: تحرک و پویایی دانشکده‌های ما باید روزافزون شود و استادان و مسئولان دانشکده‌ها شوق و انگیزه استفاه از امکانات را فراهم آورند تا بتوانیم از ابزار فراهم شده در تحقق اهداف و رسیدن به مقاصد خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

 

گفتنی است، در این برنامه ضمن رونمایی از محصولات 9گانه از دانشجویان برتر کتابخوان و کتابداران نمونه تقدیر شد.