کد خبر: 31603
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1396 - 08:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25

خانواده محور بودن برنامه‌های هفته كتاب؛ فرصتی مغتنم برای توجه به دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب

منبع : لیزنا
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خانواده محور بودن برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته كتاب را فرصت مغتنمی برای توجه به دغدغه‌های فرهنگی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب دانست. 
خانواده محور بودن برنامه‌های هفته كتاب؛ فرصتی مغتنم برای توجه به دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران) پیام علیرضا مختارپور به مناسبت بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به شرح زیر است

به نام آنکه جان را روشنی داد

بیست و پنجمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران با عنوان «آینده روشن، با خانواده کتابخوان» نامگذاری شده است. رهبر معظم انقلاب که خود الگویی برجسته در کتاب‌خوانی و معرفی کتاب هستند، کتاب خوب را از بهترین ابزارهای رسیدن به کمال دانسته و همواره به خانواده‌ها و حتی كودكان توصیه به محشور و مأنوس بودن با کتاب دارند. لذا خانواده محور بودن برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته كتاب فرصت مغتنمی برای توجه به دغدغه‌های فرهنگی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است.

نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور در سال اخیر فعالیت‌های خود را بر موضوع كودك و نوجوان متمركز كرده است. به كوشش كتابداران كتابخانه عمومی، تنها در شش ماه نخست سال 96، بیش از 350 نشست كتاب‌خوان مدرسه‌ای در سراسر كشور برگزار شد

یكی از برنامه‌های موفق نهاد در حوزه كودك و نوجوان، مشاركت فعال كودكان و نوجوانان در هفتمین جشنواره كتاب‌خوانی رضوی بود كه در بخش نقاشی با مشاركت 138842 نفر و در بخش مجازی نیز با دریافت بیش از 1200 فایل ویدیویی قصه خوانی و معرفی منابع جشنواره روبرو بودیم.

همچنین دوره آموزشی هم افزایی مهارت قصه‌گویی در سال 96 برنامه‌ریزی شده كه با بهره‌گیری از اساتید برجسته در سراسر كشور برای كتابداران بخش كودك كتابخانه ها در حال برگزاری است.

این نهاد فرهنگی در هفته كتاب نیز با بیش از 9 هزار برنامه به استقبال هفته كتاب رفته است. انتخاب عنوان هفته كتاب در سال 96 و انتخاب پوستر گرامیداشت روز كتاب، كتاب‌خوانی و كتابدار، و نیز رویكرد خانواده محوری در فعالیت‌های اخیر نهاد كتابخانه‌ها، رسالت و وظیفه كتابداران و مسئولان نهادهای فرهنگی را در خدمت رسانی فرهنگی به خانواده‌ها و كودكان و نوجوانان سنگین‌تر می‌كند. 

در روز 24 آبان ماه نیز که روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار نام دارد از تعدادی از کتابداران و کتابخانه های برگزیده به عنوان نمونه‌ای از صدها کتابدار و کتابخانه نمونه و برگزیده تقدیر می‌شود.

شک ندارم که آثار مثبت تلاش همه نهادها و دستگاههای فرهنگی و خصوصا کتابداران، معلمان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌های مختلف در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به تدریج ظاهر می‌شود و روند گسترش کتاب‌خوانی رشدی مثبت را نشان خواهد داد. ان شاء الله.

اینجانب ضمن تبریك هفته كتاب به خدمتگزاران و فعالان عرصۀ فرهنگی کشور، از كتابداران و همكاران این حوزه تقاضا دارم با اتکال به خداوند متعال با تلاش و ابتکار به فعالیت‌های فرهنگی كتابخانه‌ای ادامه دهند.

و من اللّه التوفیق

علیرضا مختارپور

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: