کد خبر: 31606
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1396 - 09:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی برگزار شد / بروجردی: باید شأن کتاب و کتابخوانی در جامعه حفظ شود

منبع : لیزنا
مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار و از جمعی از پیشکسوتان، کتابداران سازمان، اهداگران و ناشران نمونه تقدیر شد.
مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی برگزار شد / بروجردی: باید شأن کتاب و کتابخوانی در جامعه حفظ شود

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و به ویژه روز کتاب و کتابخوانی مراسمی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از معاونین، مدیران و کتابداران سازمان در سالن قلم مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با گرامی داشت یاد قربانیان زلزله در غرب کشور و با آرزوی سلامتی برای مجروحین و آسیب دیدگان گفت: برما لازم است که شان کتاب و هفته کتابخوانی را گرامی داشته و کسانی که در این عرصه گام برمی‌دارند را تکریم کنیم.

بروجردی با اشاره به قرآن به عنوان کتاب آسمانی و خط مشی مسلمانان در سراسر جهان گفت: اولین آموزه و آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد، حاوی «اقْرَأ» بود. هر یک از ما نیز کتابی درونی داریم، کتابی از داشته‌های آفرینش، بر همین اساس لازم است که یکایک ما کتاب وجودی خودمان را بازخوانی کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امروز با گسترش روزافزون فضای مجازی، شکل مطالعه در جامعه تغییر کرده است. او ادامه داد: امروز برای تحریک دیگران به مطالعه می‌توان از روش معکوس عمل کرد. به دیگران بگوئید کتاب نخوانید؛ چون آگاه می‌شوید و مطالبات اجتماعی شما بیشتر می‌شود. شاید این تلنگری باشد تا افراد بیشتر به کتابخوانی ترغیب شوند.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هر یک از ما اگر درونمان را کنکاش کنیم، میتوانیم معرفت و حقیقت زندگی را دریابیم اظهار کرد: این معرفت می‌تواند چشم انداز و تصویری از زندگی ارائه داده که موجب رستگاریمان شود.

همچنین در این مراسم غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی نیز با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور بیان کرد: با اینکه افزایش کتابخوانی در اجتماع، همیشه دغدغه مسئولین رده بالا بوده، با این حال با فراگیر شدن هرچه بیشتر فضای مجازی، وضعیت مطالعه در ایران بدتر شده است. او افزود اگر سرانه مطالعه در کشور بالا باشد، حتمن رفتارهای فرهنگی مردم آن جامعه نیز بهتر خواهد بود.

فریبرز خسروی مشاور ارشد رئیس سازمان نیز، با اشاره به هفته کتاب و ضرورت ترویج کتابخوانی در جامعه، در سخنانی اظهار داشت: ضرورت به کارگیری اطلاعات در تصمیم سازی کلان کشور احساس شده و همچنین تفکر نقادانه در سنین کودکی و از مقطع پیش دبستانی باید به کودکان آموزش داده شود.

گفتنی است در این مراسم از محمد حسن رجبی و مهرداد نیکنام، به عنوان دو نفر از پیشکسوتان و چهره‌های برجسته عرصه کتاب و همچنین جمعی از کتابداران، اهداگران و ناشران نمونه تقدیر شد.

 

لازم به ذکر است در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت هفته کتاب، از سامانه اهدای منابع دیجیتال (سامد) نیز رونمایی و این سامانه به مخاطبان حاضر در سالن معرفی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: