کد خبر: 31616
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1396 - 17:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

اعضای شورای شهر تهران به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، کتابگردی کردند

منبع : لیزنا
 اعضای شورای شهر تهران با کتابگردی در راسته خیابان انقلاب اسلامی ضمن بازدید از کتابفروشی‌ها درباره مشکلات آنها بحث و گفتگو کردند.
اعضای شورای شهر تهران به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، کتابگردی کردند

به گزارش خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران) تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی از کتابفروشان و ناشران صبح روز چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از راسته فرهنگی خیابان انقلاب اسلامی بازدید و سپس در کتابفروشی صفا به منظور بحث و گفتگو درباره مشکلات اهالی نشر و کتابفروشان، نشستی برگزار کردند.

این کتابگردی از کتابفروشی «روزبهان» آغاز شد و بازدیدکنندگان شامل محمدجواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران)، الهام فخاری و زهرا نژاد‌بهرام (از اعضای شورای شهر تهران)، عباس طباطبایی (معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 11)، نصراله آبادیان (شهردار منطقه 11)، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) به کتابفروشی‌های مختلفی مثل انتشارات علمی و فرهنگی، جیحون، ققنوس و «بازارچه کتاب» رفتند و اعضای هیات بازدیدکننده با طرح مشکلات متنوعی از سوی کتابفروشان از جمله حضور دستفروشان، قاچاق کتاب، تغییر کاربری و لزوم حفظ چهره فرهنگی خیابان انقلاب ( طبق گفته آموزگار چهره فرهنگی خیابان انقلاب تغییر کرده و بسیاری از کتابفروشان مجبور به تغییر کاربردی هستند) مواجه شدند.

سپس اعضای هیات بازدیدکننده در نشست خود به بحث و پاسخگویی به سوالات پرداختند.

شهرداری نباید از کتابفروشان عوارض تابلو بگیرد

ابتدا محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نسبت به استقرار ایستگاه‌های اتوبوس روبه‌روی کتابفروشی‌های میدان انقلاب نیز انتقاد کرد و گفت:‌ تلاش‌ها برای جابجایی این ایستگاه‌ها در نهایت به خاموش‌شدن این دستگاه‌ها در زمان مسافرگیری ختم شد.

وی بر لزوم تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در روزهای آتی تاکید کرد و ضمن توضیحی درباره مکان برگزایر نمایشگاه ادامه داد: شهر آفتاب هنوز آماده نشده است و در این زمینه هر چه سریعتر باید فکری شود.

 وی ادامه داد: فروشگاه‌های دائمی کتاب در مترو اغلب کتاب‌هایی را عرضه می‌کنند که غیرقانونی چاپ شده‌اند و آنها را با 50 درصد تخفیف عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کتابفروشان راسته خیابان انقلاب گرفتن عوارض تابلو از سوی شهرداری است که باید این مورد را هم به قانون معافیت کاربری تسری بدهیم. شهرداری نباید از کتابفروشان عوارض تابلو بگیرد. حال حاضر عوارضی که از این صنف گرفته می شود تجاری است.

باید محدوده خیابان انقلاب را نظارت‌پذیر کنیم

الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تنها با جمع آوری دستفروشان نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: برای حل مغضل بازار دستفروشی در خیابان انقلاب درصدد تعامل با اصناف هستیم، چرا که در پوشش دستفروشی بزه هم صورت می گیرد، فروش زیاد پایان نامه و مقاله به جای کتاب در خیابان انقلاب غم‌انگیز است.

فخاری با بیان اینکه باید محدوده خیابان انقلاب را نظارت‌پذیر کنیم، گفت: ما به دنبال تعامل با اصناف هستیم تا با کمک آنها سازوکار مشخصی برای مسئله دستفروشی طراحی کنیم. ما سازمان‌هایی طراحی کرده‌ایم که نوعی هویت برای دستفروشان مشخص کند، البته نه اینکه این هویت به صنف لطمه بزند و ما به دنبال صنف جدید از دستفروشی‌ نیستیم به‌عبارت دیگر وقتی رویه مشخص و سیستم ثبت‌نام تعیین شود به‌مرور شاهد بهبود این وضعیت خواهیم بود

فخاری با انتقاد از سیستم آموزش و پرورش که باعث گرایش دانش‌آموزان به کتاب‌های تستی شده است، اظهار داشت: نقش آموزش و پرورش و رسانه‌ها در بهبود این وضعیت ضروری است.

اتحادیه عوارض تابلوی کتابفروشان را با درخواست کتبی پیگیری کند

زهرا نژادبهرام‌، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به معضلات و مشکلات کتابفروشان، جدی‌ترین مشکل راسته خیابان انقلاب را اغتشاش بصری دانست و گفت: در این زمینه مطالبات باید از سوی صنف تنظیم و به شورا فرستاده شود. اگر مطالبات به این شکل بیان شوند مطمئنا در رسیدگی به آنها موثر است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب گفت: به عنوان شهروند دوست دارم نمایشگاه کتاب در وسط شهر برگزار شود. با توجه به وضعیت کتابخوانی ما، هر پدیده‌ای که بتواند باعث انتشار فرهنگ کتابخوانی شود، بهتر است در مرکز شهر برگزار شود.

این عضو شورای شهر در واکنش به گلایه محمود آموزگار درباره پرداخت عوارض تابلو برای کتابفروشان گفت: اتحادیه با درخواست کتبی، این موضوع را پیگیری کند.

نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ شهر تهران نیز از حاضران در این مراسم بود که  پس از طرح مطالبات برای رفع برخی از مشکلات این صنف قول همکاری داد.

گفتنی است، در این نشست مشکلات مختلف دیگری مثل آلودگی هوا در منطقه و حضور بساط کتابفروشی‌های بدون مجوز در پیاده‌رو راسته خیابان انقلاب (این بساطی‌ها در حین بازدید در راسته خیابان حضور نداشتند اما با اتمام نشست و برنامه مجددا به حالت اولیه خود برگشتند) مطرح شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: