وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
کتاب عصاره تمدن‌های بشری و کتابخانه‌ها مهد تمدن بشری هستند

 

به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی و علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مجید غلامی جلیسه، دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی و کتابداران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن همدردی با مردم زلزله‌زده غرب کشور، گفت: روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و هفته کتاب را گرامی‌ میدارم و یادی می‌کنم از شهید رفیع، محسن حججی که از باغ کتاب برآمد و به گلشن آفتاب رسید. همچنین گرامی می‌دارم نام علامه طباطبایی را که روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و هفته کتاب با نام ایشان پیوند خورده است.

وی افزود: ممکن است که این پرسش مطرح شود که با این که ما بزرگان و نویسندگان بسیاری در تاریخ فرهنگی کشور داریم، چرا نام علامه طباطبایی با این روز و ایام پیوند خورده است؟ شاید تصور این باشد که ایشان بیشتر با فلسفه یا قرآن پیوند دارد، چرا کتاب، کتابخوانی و کتابدار؟ گرچه سال‌های متوالی است که این ایام با نام ایشان پیوند خورده، اما فکر می‌کنم به این مسئله کمتر از آنچه که باید پرداخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: علامه طباطبایی از جهات مختلف با موضوع کتاب و افق‌های کتاب پیوند خورده‌ است. نکاتی که برای فرهنگ مکتوب ما هنوز هم درس‌آموز است. ابتدا اینکه در روزگاری که کتاب‌نویسی به صورت گاه و بی گاه و بدون پشت کار و پایداری انجام می‌شد، علامه طباطبایی برای نوشتن المیزان از جلد اول تا جلد آخر آن ۱۷ سال وقت صرف کردند. از سال ۱۳۲۵ شمسی، علامه تدریس المیزان را در قم و سپس ۱۳۳۴ نگارش اولین جلد آن را آغاز می‌کند. ۱۷ سال بعد در ۲۳ رمضان، آخرین سطور از آخرین صفحات آن تمام می شود. یعنی ۲۶ سال در کنار یک اثر ماندن. چنین مواردی است که رمز ماندگاری یک اثر را در قفسه‌های کتاب تبیین می‌کند.

سید عباس صالحی در تشریح دیگر ویژگی‌های علامه طبابایی گفت: ایشان تنها کتاب ننوشتند، بلکه کتاب را همراه با گفت‌وگو نوشتند. آثار اصلی ایشان آثاری هستند که از دل یک گفت‌وگو متولد شده‌اند، مانند «شیعه» که در گفت‌گو با هانری کوربن شکل گرفت. تفسیر المیزان نیز با تدریس آغاز شد و در سنت حوزوی تدریس همراه با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد. گرچه علامه از این دنیا رفته‌ است، اما هر ورق از نوشته‌های او می‌تواند حاشیه نویسی‌ها و شرح‌نویسی‌های بسیاری را باعث شود.

وی همچنین طی سخنانی در بزرگداشت جایگاه کتاب، کتابخانه‌ها و کتابداران گفت: اگرچه امروز رسانه‌های جدید پدید آمده‌اند، اما همچنان نیازمند کتاب هستیم، چرا که کتاب عصاره تمدن‌های بشری و کتابخانه‌ها مهد تمدن بشری هستند که این تمدن را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند. در این میان کتابداران نیز راهنمایان و کلیدداران این گنجینه بشری هستند که درهای این باغ دلربا را برای نمایش و استفاده نسل‌های بعدی به روی ما می‌گشایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: خوشبختانه این نهاد در دولت یازدهم گام‌های خوبی برداشت؛ افتتاح ۲۵۵ کتابخانه در کشور، ارتقاء سطح معیشت کتابداران، تغییر نظام ارتباطی با کتابداران سراسر کشور، تغییر نوع نگاه در مصرف کتاب با توجه به ذائقه مصرف کننده، احترام به سلیقه کتابداران در تأمین منابع، برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌هایی که مسئله کتاب را برای ما مهم و جذاب نگه دارد، بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

صالحی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که موضوع کتابخوانی و بالا بردن ذائقه مصرف کتاب، تنها کار یک نهاد و یک وزارتخانه نیست. بلکه این موضوع عزم و اهتمام ملی را می‌طلبد تا کتاب نه تنها در جمع خانواده بماند، بلکه در جامعه نیز بروز داشته باشد. خوشبختانه موضوع کتاب و کتابخوانی در ۲ جلسه متوالی در شوری فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گرفت که از دل آن مصوبه‌ای برای ترویج کتابخوانی و توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها بیرون آمد که ان‌شاءالله به همت نهادهای دولتی و همچنین حضور پررنگ نهادهای مدنی و اجتماعی به ثمر خواهد نشست.