کد خبر: 31715
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 15:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25/ هنرمندان کتاب پیشنهاد می کنند

«سه تفنگدار»؛ نمایش قسمت كوچکی از تاریخ فرانسه

منبع : لیزنا
 شهرام شكوهی، خواننده و آهنگساز  به مناسبت هفته کتاب خواندن رمان «سه تفنگدار» اثر الكساندر دوما را پیشنهاد کرد.
«سه تفنگدار»؛ نمایش قسمت كوچکی از تاریخ فرانسه

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، شهرام شکوهی گفت: «سه تفنگدار» اثر الكساندر دوما یكی از بهترین كتاب‌هایی است كه تاكنون مطالعه كرده‌ام. بسط داستان به شكلی مناسب در كنار ترجمه‌های خوبی كه از این كتاب در بازار است، آن را از سایر كتاب‌ها متمایز می‌كند. البته خاطره‌هایم از این كتاب سهم بسزایی در علاقه‌ام به آن دارد. درواقع الكساندر دوما در این رمان اشخاص، زندگی و قسمت كوچکی از تاریخ فرانسه را با مهارتی خاص به خوانندگان نشان می‌دهد.

شکوهی افزود: به مطالعه بسیار علاقه دارم و روزی 3 الی 4 ساعت به مطالعه می‌پردازم البته این مطالعه صرفا مربوط به کتاب‌های کاغذی نیست و شامل خواندن مطالب تحلیلی سایت‌های مختلف هم می‌شود. مطالعه و کتابخوانی بیشتر از آنکه به شکل دستوری مطرح شود باید در علاقه‌مندی‌های مخاطب جا داشته باشد.

نگاهی به نویسنده‌ کتاب «سه تفنگدار»:

فرانسه، نویسندگان برجسته‌ زیادی را به خود دیده است، اما گستره‌ خوانندگان هیچ ‌یک از آنها به «الکساندر دوما» نمی‌رسد. او از پیشگامان مکتب رمانتیسیسم بود و بیش از 300 عنوان کتاب دارد. کتاب‌های او تقریبا به تمام زبان‌های زنده‌ دنیا ترجمه و تاکنون بیش از 200 فیلم از کتاب‌هایش ساخته شده ‌است.

«الکساندر دوما»، رمان و نمایشنامه‌نویس فرانسوی لقب «سلطان پاریس» را در اختیار داشت و به خاطر رمان‌های ماجراجویانه متعدد یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسه است. بسیاری از رمان‌های او مثل «کنت مونت کریستو»، «سه تفنگدار»، «بیست سال بعد» و «ویکنت دوبراژلون» رمان‌هایی دنباله‌دار و سریالی هستند که البته او را با رمان تاریخی «سه تفنگدار» می‌شناسند.

«الکساندر دوما» یکی از معدود نویسندگان فرانسوی و اروپایی است که توانست با خلق فضاهای کلاسیک که به نوعی تاریخ کشورش را بازگو می‌کردند و نیز توصیف دقیق صحنه‌های داستانی، برخی از فیلمسازان را تسلیم کند تا مغلوب داستان‌ها و رمان‌هایش شوند و آن‌ها را با جادوی تصویر به مردم دنیا نشان دهند. دوما همانند قهرمان داستان‌هایش، زندگی پرماجرایی داشت و او را به واسطه‌ احیای رمان تاریخی در فرانسه می‌ستایند.

دوما نيز مانند تمام مردان بزرگ جهان از تهمت حسودان ايمن نماند و بارها گفته شد که ديگران داستان‌ها را می‌نگارند و نام او را پشت جلد می‌نویسند. البته اين تهمت‌ها را در مورد جک لندن، نويسنده بزرگ آمريکايی هم مطرح می‌کنند.

نگاهی به کتاب:

مردم فرانسه که پس از شکست ناپلئون، آینده کشور را مبهم و متزلزل می‌دیدند از کتاب عشقی – تاریخی «سه تفنگدار» که از گذشته‌های پرافتخار فرانسه سخن به میان می‌آورد و غرور جریحه‌دار شده آنان رانوازش می‌کرد، استقبال فراوان کردند. سراسر کتاب، ازآغاز تا انتها، لبریز از سجایای عالی انسانی از قبیل مهربانی، دوستی، یاری و غمخواری است.

یک دلیل مسلم موفقیت کتاب سه‌تفنگدار، نحوه بیان داستان و قلم شیرین و دلچسب دوما بود که وقتی خواننده شروع به خواندن می‌کرد دیگر قادر به رها کردنش نبود. دوما از جنبه وقایعنگری فنون مختلف به کار می‌برد و آن‌قدر توطئه از پس توطئه و حادثه از پس حادثه می‌آفرید که هرگز خواننده نمی‌توانست قیاس کند در چند صفحه بعد چه ماجراهایی به وقوع می‌پیوندد، درواقع در داستان، چهار قهرمان ( آتوس، پرتوس، آرامیس و دارتانیان) با خلق و مشرب متفاوت صحنه‌ساز وحادثه آفرینند؛ به همین سبب حوادث رنگ یکنواخت و کسل کننده‌ای به خود نمی‌گیرند.

دوما با بهره‌جویی از جاذبه تاریخ فرانسه در میان عامه مردم، آغازگر رمان‌های تاریخی در فرانسه شد.

 

کتاب ابتدا به صورت پاورقی در یکی از نشریات صبح به چاپ می‌رسید و نویسنده بر اساس هر ستون، دستمزد خود را دریافت می‌کرد. در همان ابتدای کار استقبال زیادی از این پاورقی شد اما به تدریج خوانندگان می‌دیدند که نویسنده به جمله، به کلمه و جمله‌های ناقص اکتفا می‌کند و به این ترتیب ستون‌ها را پر می‌سازد. ازاین رو با اعتراضات مردم، ناشر از نویسنده برای پرکردن مناسب ستون‌ها تعهد گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: