کد خبر: 31813
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 آذر 1396 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

روز کتابگردی/2

انتشارات سحاب به موزه تبدیل شود

منبع : لیزنا
گروه کتابگردی مهمان انتشارات سحاب واقع در خیابان سمیه شدند.
انتشارات سحاب به موزه تبدیل شود

به گزارش خبرنگار لیزنا، این انتشارات در سال 1315 توسط ابوالقاسم سحاب، نویسنده و مولف، و عباس سحاب، کارتوگراف؛ تاسیس شد و بنیانگذاز نقشه کشی در ایران محسوب می‌شود. این انتشارات 2 سال پس از تاسیس دانشگاه تهران در دوره پهلوی اول اولین نقشه ها را به چاپ رساند. همچنین، اولین جایی است که برای خلیج فارس نقشه چاپ کرد. اولین نقشه ایران در دوران نادرشاه نیز توسط این انتشارات چاپ شده است.

مسجد جامعی در این مکان، نقشه دارالخلافه تهران که به دیوار آن آویخته است را توضیح داد و به نیکی از بنیانگذاران موسسه سحاب یاد کرد و محمدرضا سحاب، مدیر فعلی این انتشارات را نسل چهارم این خاندان نامید.

مسجدجامعی گفت: این موسسه 82 سال است که در زمینه نقشه کشی های مختلف فعالیت میکند. بنیانگذار این موسسه پدر کارتوگرافی ایران محسوب می شود. آرشیو بسیار غنی با بهترین نقشه های جغرافیایی را داراست.

 

مدیر این انتشارات گفت: آقای قالیباف قول دادند که اینجا به موزه تبدیل شود ولی این اتفاق نیافتاد. این آرشیو چند میلیارد می ارزد ولی ما این نقشه ها را به ملت ایران تقدیم میکنیم. اگر شورای شهر و شهرداری موافقت کنند این آرشیو به شکل مغازه- موزه مورد بازدید قرار بگیرد که شامل نقشه ها و کارتوگرافی خواهد بود.

مقصد بعدی کتابگردی انتشارات اقبال است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: