کد خبر: 18666
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 بهمن 1393 - 08:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بهره‌گیری از توان خیران در ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌ای

معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد صبح دوشنبه 20 بهمن در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ‌ساز استان با تأکید بر اینکه نگاه انجمن خیرین باید از نگاه فیزیکی صرف به کتابخانه، خارج شود، گفت: لازم است از ظرفیت خیّران در کنار ساخت کتابخانه، در زمینه افزایش سرانه مطالعه نیز بهره جست.
بهره‌گیری از توان خیران در ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌ای

 

به گزارش لیزنا، "محمدعلی طالبی" با اشاره به واگذاری پروژه کتابخانه مرکزی یزد به شهرداری گفت: در بحث کتابخانه مرکزی، نگاه مدیریت ارشد استان تکمیل این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن است و پس از اتمام کتابخانه  نیز بر حفظ کاربری و مدیریت مطلوب آن، نظارت کامل صورت خواهد گرفت.

 

وی ساختار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز را برای بهره‌گیری از توان خیران در ساخت فضاهای کتابخانه‌ای سودمند دانست و تأکید کرد: نگاه انجمن خیرین باید از نگاه فیزیکی صرف به کتابخانه، خارج شود و به گونه‌ای عمل شود که از ظرفیت خیّران استان نه تنها در ساخت کتابخانه بلکه در راستای افزایش سرانه مطالعه و شاخص‌های کتابخانه‌ای بهره مطلوب گرفته شود.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد افزود: این انجمن می‌تواند در حوزه نشر نیز حامی آثار نویسندگان توانمند یزدی باشد.

 

"رقیه دوست فاطمی‌ها" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با تشکر از حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در اداره متبوع خود گفت: تلاش می‌کنیم دیدگاه خیران عزیز را به گونه‌ای تغییر دهیم که اقدامات خیری در این حوزه منحصر به ساخت کتابخانه نباشد.

 

وی بیان داشت: فعالیت‌های خیری می‌تواند در بخش تجهیز کتابخانه‌ها و حتی تأمین هزینه‌های اداره یک کتابخانه نیز به کار گرفته شود که با توجه به حضور مجموعه‌ای از افراد توانمند، باتجربه و صاحب فکر و ایده در هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان، می‌توان خیران را به این سمت سوق داد.

 

وی در خصوص راه‌اندازی کتابخانه سیار در روستاها و مناطق شهری فاقد کتابخانه نیز گفت: طرح کتابخانه سیار، سال‌هاست از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق روستایی کشور اجرا می‌شود که ارتباط و تعامل نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری، به اجرای مطلوب این طرح کمک خواهد کرد.

 

"محمدعلی دست‌افشان" مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز در ابتدای این جلسه به سابقه اعضای این انجمن اشاره کرد و گفت: ترکیب هیأت مدیره انجمن شامل جمعی از مدیران توانمند و فکور سابق و فعلی استان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی است که با کوله‌باری از تجربه و توانایی، صادقانه برای رشد و تعالی کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کنند.

 

وی در خصوص فعالیت‌های یک سال اخیر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان اظهار داشت: بحث تأمین زمین برای پروژه‌های خیرساز مهم‌ترین اولویت کاری این انجمن از بدو تأسیس بوده است که البته به دلیل برخی مشکلات و خلاهای قانونی، پیگیری‌های انجمن نتایج دلخواه را نداشته است.

 

دست‌افشان با اشاره به نیازسنجی برای ساخت کتابخانه در مناطق مختلف استان گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، هم‌اکنون در 7 نقطه شهر یزد نیاز مبرم به کتابخانه مطلوب و استاندارد احساس می‌شود.

وی ادامه داد: طی 2 جلسه کاری با حضور آقای دکتر جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، معضل زمین کتابخانه‌های خیّری مطرح شد که با پیگیری ویژه ایشان، بحث زمین در یکی از مناطق هفت‌گانه موردنظر در شهر یزد، حل و فصل شده است.

 

در ادامه این جلسه، جمعی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص بهبود وضعیت کتابخانه‌های عمومی، راه‌اندازی کتابخانه‌های شبانه‌روزی در سطح استان، توجه ویژه به کتابخانه‌ها و اختصاص بودجه مناسب برای ساخت و تجهیز این مراکز فرهنگی در جریان سفر آینده رئیس جمهور به استان یزد و اتخاذ تصمیمات اصولی برای تکمیل و اداره کتابخانه مرکزی شهر یزد، پرداختند.

 

در پایان این جلسه و با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد، از اعضای هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

 

"محمدعلی طالبی" در پایان جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان، از بخش‌های مختلف اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد دیدن کرد و با جمعی از کارشناسان این اداره کل به گفتگو پرداخت.

 

وی همچنین از طرح کتابخانه ستادی این اداره کل که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح شد، بازدید کرد و در ادامه نیز مدیرکل و کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با محمدعلی طالبی عکسی یادگاری گرفتند.

 

در پایان این دیدار، چهار جلد از رمان "جاده جنگ" نخستین برنده جایزه ادبی "جلال آل احمد" به معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد اهدا شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: